SEAT Leon ST

SEAT

Cena od 70 000 do 126 400 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • atrakcyjna stylizacja
  • szeroka gama silników.

Słabe strony

  • miejscami za dużo twardego plastiku
  • ubogie wyposażenie bazowej wersji.

Ocena t4c: 8.0/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.7 s do 13.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
587/1470
Action
zużycie paliwa
od 4.2 l do 6.0 l / 100km
Action
moc
od 86 KM do 184 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

III generacja Seata Leona zadebiutowała w 2011 roku, natomiast odmiana kombi o nazwie ST pojawiła się dwa lata później. Co ważne, wtedy Leon po raz pierwszy został zaprezentowany w takiej wersji nadwoziowej. Auto bazuje na płycie podłogowej MQB, którą dzieli m.in. z Volkswagenem Golfem VII oraz Skodą Octavią III generacji. Samochód cieszy się dużą popularnością na polskim rynku, a w drugiej połowie 2016 roku przeszedł facelifting. Typowe dla tego zabiegu zmiany objęły stylizację zderzaków i świateł, delikatne modyfikacje wnętrza oraz poszerzenie palety dostępnych kolorów, rodzajów tapicerek oraz wzorów felg. Leon oferowany jest również jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, w wyjątkowo sportowej wersji Cupra o mocy 290 KM oraz lekko uterenowionej odmianie X-Perience z napędem na wszystkie koła, bazującej na wersji kombi.

Wnętrze

Wnętrze Leona zachęca ciekawą stylizacją, miękkimi materiałami i całkiem niezłym spasowaniem. Dziennikarze przyznają, że to jeszcze nie poziom Golfa (hierarchia między Volkswagenem, Skodą a SEAT-em musiała zostać zachowana), ale po faceliftingowych zmianach kabina Leona przekonuje jakością i cieplejszym klimatem dzięki opcjonalnemu pakietowi kolorowego oświetlenia. Nadal jednak utrzymana jest w jednolicie czarnej tonacji, co nie każdemu może przypaść do gustu. Projekt deski rozdzielczej (szczególnie w bazowych wersjach) cechuje się względną prostotą, niemniej pozostaje przyjemny dla oka z kilkoma sportowymi akcentami, jak trójramienna kierownica czy wskazówki obrotomierza i prędkościomierza wiszące pionowo w dół (jak w Alfie Romeo). Podobnie jak w przypadku samochodów Skody i Volkswagena, SEAT Leon oferuje szeroki zakres regulacji fotela i kierownicy, dzięki czemu każdy bez problemu znajdzie tu odpowiednią pozycję do jazdy. Da się usiąść dosyć nisko w dobrze profilowanych fotelach. Z tyłu SEATA Leona ST bez problemu mogą podróżować nawet wysokie osoby, a zajmowanie miejsca na tylnej kanapie ułatwiają szeroko otwierane drzwi. Jedynie trzeci pasażer, siedzący pośrodku, będzie prawdopodobnie narzekał na wysoki tunel środkowy. Bagażnik SEAT-a Leona ST jest przestronny i ustawny – mieści od 587 do 1470 litrów. VW Golf Variant zaoferuje 605 litrów, a Skoda Octavia kombi 610, jednak 587 litów Leona ST i tak należy do ścisłej czołówki tego segmentu. Plus należy się za podwójną podłogę oraz możliwość schowania pod nią rolety oraz złożenia oparcia przedniego fotela pasażera, co ułatwi przewożenie długich przedmiotów.

Za kierownicą

Prowadzenie Leona ST daje kierowcy mnóstwo przyjemności. Zawieszenie, podobnie jak w Volkswagenie Golfie, stanowi bardzo udany kompromis między komfortem a sportową sztywnością, w precyzyjnym prowadzeniu pomaga elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi, a opcjonalny szybszy układ kierowniczy i adaptacyjne zwieszenie nadają Leonowi odczuwalnie sportowego charakteru. Wrażeniu prowadzenia zwinnego samochodu sprzyja niska masa własna Leona ST. Niemniej w kwestii właściwości jezdnych nie dorówna on Fordowi Focusowi kombi.

Silniki

SEAT Leon ST kusi całą gamą silników. Benzynowe to jednostki o pojemności od 1,2 do 1,8 litra i mocy od 86 do 180 KM. Wysokoprężne mają pojemności 1,6 lub 2 litrów i zakres mocy od 90 do 184 KM. Na szczycie cennika znajdziemy sportową odmianę Cupra z silnikiem 2,0 TSI o mocy aż 290 KM. Wraz z faceliftingiem w ofercie pojawił się nowy, 115-konny silnik 1,6 TDI. Warto zwrócić uwagę na nowy, 3-cylindrowy 1,0 Eco TSI o mocy 115 KM, który nie dość, że zapewnia dobre osiągi (0-100 km/h: 9,8 s, prędkość maksymalna: 202 km/h), to łączy je z umiarkowanym apetytem na paliwo (średnio zużywa 4,4 l/100 km). Dobrą opinią wśród dziennikarzy motoryzacyjnych cieszą się też jednostki 1,4 TSI i 2,0 TDI w wariantach 150-konnych. Klient może zdecydować się na opcjonalną dwusprzęgłową skrzynię automatyczną DSG, która występuje za dopłatą z silnikami 1,4 TSI i 1,8 TSI (7-biegowa) oraz 2,0 TDI (6-biegowa). Ponadto 150-konny diesel może mieć także napęd na cztery koła 4Drive i również da się go połączyć ze skrzynią DSG.

Technologia i bezpieczeństwo

SEAT Leon w wersji kombi nie został przetestowany przez organizację bezpieczeństwa EuroNCAP, ale 5-drzwiowy hatchback otrzymał najwyższą ocenę 5 gwiazdek. W standardzie auto oferuje 7 poduszek powietrznych (tylne boczne za dopłatą), zaawansowane systemy kontroli stabilności i trakcji oraz automatyczny hamulec pokolizyjny. Za dodatkową opłatą otrzymamy pakiet bezpieczeństwa, na który składają się system rozpoznawania zmęczenia oraz informacje o niezapiętych pasach na tylnej kanapie. Ponadto, zależnie od wersji, na wyposażeniu może pojawić się aktywny tempomat ACC, asystent świateł drogowych i pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych oraz system kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania. W wersji po faceliftingu Leon ST został wzbogacony również o asystenta jazdy w korku. W kwestii zakupu warto od razu zainteresować się wersją Reference lub wyższą. Bazowa Entry występuje tylko z jednym silnikiem, poza tym wymaga wysokich dopłat zarówno do podstawowego systemu audio, jak i chociażby do manualnej klimatyzacji. Należy zwrócić uwagę, że większość elementów wyposażenia dodatkowego jest dostępna tylko w bogatszych odmianach Style i FR. W Leonie ST wraz z faceliftingiem pojawiło się kilka bonusów, jak bezprzewodowa ładowarka do telefonu, elektroniczny hamulec postojowy czy rozbudowany system infotainment (Android Auto, Apple CarPlay oraz Mirror Link).

W standardzie SEAT Leon wyposażony jest w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi (XDS), która przyhamowuje wewnętrze koło skrętu i ogranicza w ten sposób nadsterowność.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Opel Astra Sports Tourer

Jedna z lepszych propozycji w klasie kompaktowych kombi


Cena od 63 800 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Peugeot 308 SW

Oszczędne silniki, duży bagażnik i komfort ujęte w stylowym nadwoziu kombi


Cena od 73 000 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Skoda Octavia Combi

Jedno z najlepszych rodzinnych kombi - mnóstwo przestrzeni za rozsądną cenę


Cena od 66 750 PLN
Ocena t4c: 8.5/10
Zobacz

Toyota Auris Touring Sports

Przestronne i niezawodne kombi z opcjonalnym napędem hybrydowym


Cena od 65 400 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()