SEAT Leon X-Perience

SEAT

Cena od 121 900 do 143 500 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • najbardziej wszechstronna odmiana Leona
  • przestronne i funkcjonalne wnętrze.

Słabe strony

  • w niektórych miejscach przeciętne materiały
  • stosunkowo wysoka cena.

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.1 s do 11.6 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
587/1470
Action
zużycie paliwa
od 4.7 l do 6.5 l / 100km
Action
moc
od 110 KM do 184 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

SEAT Leon w odmianie kombi pojawił się w 2013 r. Rok później została przedstawiona wersja z podwyższonym o 15 mm prześwitem o nazwie X-Perience. Auto wykorzystuje płytę podłogową MQB, znaną m.in. ze Skody Octavii i Volkswagena Golfa. SEAT Leon X-Perience to uterenowione w modny sposób kombi. Poznamy je po plastikowych nakładkach błotników, które nadają mu bardziej terenowego charakteru. X-Perience to zdecydowanie najbardziej praktyczna odmiana SEAT-a Leona.

Wnętrze

Wnętrze SEAT-a Leona X-Perience nie odbiega od tego ze standardowej odmiany kombi. Mamy więc ciekawie i funkcjonalnie zaplanowaną deskę rozdzielczą, w większości wykonaną z przyzwoitych materiałów. Pod względem jakości użytych materiałów i ogólnego odczucia jakości wnętrza Leon idealnie wpisuje się między droższego Volkswagena Golfa a tańszą Skodę Octavię. Wnętrze podobnie jak w przypadku Skody ma dosyć monotonne, ciemne kolory, ale SEAT przewidział opcjonalną brązowo-czarną tapicerkę, która rozświetla klimat modelu X-Perience – brązowe boczki drzwi pokryte alcantarą wyglądają naprawdę dobrze. Przednie fotele gwarantują odpowiednią przestrzeń – nawet kierowca o wzroście 2 metrów poczuje się tutaj komfortowo. Kierownica oraz fotel mają bardzo duży zakres regulacji, co jest typowe dla samochodów koncernu VW. Nieco ciaśniej, także nad głową, będzie z tyłu. Dodatkowo wysoko poprowadzony środkowy tunel może przeszkadzać trzeciemu pasażerowi w zajęciu wygodnej pozycji. Bagażnik w X-Perience jest taki sam jak w standardowym Leonie ST. Mieści 587 l, a po złożeniu oparć (jednym ruchem za pomocą wygodnych klamek w boczkach) wartość ta rośnie do 1470 l. Pod podłogą bagażnika można schować roletę.

Za kierownicą

Mimo zastosowanego wyższego o 15 mm prześwitu Leon X-Perience na asfalcie prowadzi się bardzo pewnie. Trudno zauważyć różnicę pomiędzy zwykłym ST a uterenowioną wersją. Zawieszenie jest przyjemnie sztywne, ale do tego wystarczająco sprężyste. Bardzo dobre noty w testach zbiera precyzyjny układ kierowniczy, a także automatyczna skrzynia biegów DSG, która idealnie współpracuje z najmocniejszymi jednostkami napędowymi. Dzięki zastosowaniu najnowszej generacji napędu 4×4 ze sprzęgłem Haldex auto nieźle radzi sobie na luźnych i śliskich nawierzchniach. Wyższy prześwit powoduje, że hiszpańskie kombi poradzi sobie z większymi podjazdami, głębszymi dziurami czy wyższymi krawężnikami – uterenowione kombi SEAT-a dorównuje właściwościami podczas jazdy w terenie popularnym crossoverom. System multimedialny w wersji X-Perience został wzbogacony o wskazania kompasu, wysokościomierza oraz kąta skręcenia kół.

Silniki

Paletę jednostek wersji X-Perience ograniczono do dwóch benzynowych i tak naprawdę trzech wysokoprężnych silników. Te pierwsze to 1,4 TSI 125 KM oraz 1,8 TSI 180 KM. Wśród diesli mamy: 1,6 TDI 110 KM, 2,0 TDI 150 KM i 2,0 TDI 184 KM. Wszystkie silniki, oprócz bazowego 1,4 TSI, standardowo są łączone z napędem na obie osie 4Drive, a najmocniejsze warianty (1,8 TSI 180 i 2,0 TDI 184) – dodatkowo z 6-biegową skrzynią automatyczną DSG. Najlepszy wybór zawsze leży pośrodku, więc po odrzuceniu najsłabszych i najmocniejszego silnika warto skupić się na 1,8 TSI 180 KM lub 2,0 TDI 150 KM. Pierwszy zapewni dobre osiągi (przyspieszenie 0–100 km/h: 7,2 s), a drugi dodatkowo niewielkie zużycie paliwa (średnie: 4,8 l/100 km).

Technologia i bezpieczeństwo

SEAT Leon X-Perience nie należy do tanich aut, ale oferuje bogate wyposażenie. Znajdziemy tu w standardzie m.in.: • 7 poduszek powietrznych, chwalonych przez dziennikarzy motoryzacyjnych, • elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS, • pełną elektrykę szyb i lusterek, • dwustrefową klimatyzację Climatronic, • tempomat, • pełne reflektory LED, • system audio z 5-calowym ekranem dotykowym, • 17-calowe koła, materiałowo-skórzaną tapicerkę, • adaptacyjne zawieszenie DCC (dla silników 1,8 TSI 180 i 2,0 TDI 184). Wysoki poziom bezpieczeństwa gwarantują m.in. aktywny tempomat ACC, asystent świateł drogowych oraz pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, a także system kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania. Auto otrzymało 5 gwiazdek w teście EuroNCAP.

Jak wszystkie modele SEAT-a, tak i Leon X-Perience jest objęty 4-letnią gwarancją – 2-letnią podstawową oraz 2-letnią przedłużoną z limitem do 120 tys. km przebiegu.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

MINI Countryman

Charakterystyczny crossover z opcjonalnym napędem 4x4


Cena od 111 800 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Skoda Octavia Scout

Kombi z napędem 4x4 w standardzie - mnóstwo miejsca i wszechstronność


Cena od 109 860 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Volkswagen Golf Alltrack

Golf w wersji kombi o bardziej wszechstronnym charakterze


Cena od 121 290 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Volvo V40 Cross Country

Bardziej wszechstronna wersja V40 z opcjonalnym napędem 4x4


Cena od 108 000 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()