Skoda Kodiaq

Skoda

Cena od 87 900 do 131 500 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • Dobry stosunek ceny do wielkości
  • ogromny bagażnik
  • miejsce dla 7 osób

Słabe strony

  • Słaba widoczność do tyłu
  • mniej zaawansowana niż Tiguan

Ocena t4c: 7.9/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.8 s do 10.5 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
720/2065
Action
zużycie paliwa
od 5.0 l do 7.4 l / 100km
Action
moc
od 125 KM do 190 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Kodiaq, długo wyczekiwany większy SUV z Czech, zadebiutował 1 września 2016 roku. Powstał na modułowej platformie MQB i stanowi odpowiednik VW Tiguana Allspace. Długość 4,7 metrów pozwoliła mu także stać się pierwszą siedmiomiejscową

Model ten ma zatem historyczne znaczenie dla marki z Mladá Boleslav, a poza tym trafia w niezwykle dynamicznie rozwijający się segment rynku. Z tych powodów już od etapu projektu otacza go ogromne zainteresowanie prasy motoryzacyjnej. Na kilka miesięcy przed prezentacją prototypu „Vision S” zbliżonego stylizacją do auta seryjnego, spekulowano o nazwie „Snowman”, której tłumaczenie mogłoby w Polsce wzbudzać wesołość.

Jako konkurencję Kodiaqa w pierwszej kolejności wymieniane są Kia Sorento i Hyundai Santa Fe, ale samochody te w standardowym wyposażeniu i z porównywalnymi silnikami mogą być droższe o ok. 25 tys. zł. Tabela cen wskazuje, że potencjalni klienci będą porównywać dużego czeskiego SUV-a przede wszystkim z Mitsubishi Outlanderem i Nissanem X- Trailem. Z drugiej strony jest on opisywany jako cenowa okazja, która może przyciągnąć nawet osoby zainteresowane Land Roverem Discovery Sport.

Wnętrze

Jak przystało na Škodę, czyli markę szukającą nisz dla aut „o pół numeru większych”, Kodiaq wyróżnia się wartościami parametrów opisujących przestronność wnętrza. Jego rozstaw osi sięga 2791 mm. Wyniki rywali to 2710 mm Kii Sorento, 2700 Hyundaia Santa Fe, 2670 mm Outlandera oraz 2706 mm X-Traila. Wielkości te przekładają się m.in. na ilość miejsca na nogi. Skoda podaje wartość 104 mm będącą wynikiem pomiaru odległości między przednim oparciem a tylnym siedziskiem. Nie jest to wynik Skody Superb, ale z tyłu można naprawdę wygodnie się rozsiąść.

W testach pism motoryzacyjnych mierzona jest odległość między tylną częścią oparcia przedniego fotela a oparciem kanapy. „Auto Świat” w dwóch materiałach notuje dla czeskiego SUV-a dwa różne wyniki: 660 do 920 mm lub 740 do 990 mm. Wiele wskazuje na to, że prawidłowa jest ta pierwsza informacja, gdyż według „Motoru” po odsunięciu przedniego fotela na odległość 1 m od pedałów Kodiaq oferuje w drugim rzędzie właśnie 740 mm przestrzeni. Jest to o 10 mm więcej niż w dłuższej o 80 mm Kii Sorento. Także w subiektywnym odczuciu uterenowiona Skoda jest autem, które zapewnia komfortowe warunki osobom jadącym z tyłu.

Wykończenie wnętrza Kodiaqa opisywane jest jako wręcz luksusowe jak na tę klasę. Dziennikarze porównują miękki materiał stykającej się niekiedy z kolanami pasażerów tylnej części oparcia przednich foteli z twardym plastikowym elementem umieszczonym w analogicznym miejscu w Volkswagenie Tiguanie. Tworzywa, którymi otoczono deskę rozdzielczą SUV-a z Czech, również są przyjemne w dotyku, a za jakość montażu wnętrze auta zbiera bardzo pozytywne recenzje. Pojawiają się też głosy, że półterenówka Škody jest cichsza niż Volkswageny z analogicznymi silnikami.

Układ przycisków i przełączników w samochodach koncernu z Wolfsburga znany jest niemal wszystkim polskim kierowcom i regularnie obsypywany komplementami przez dziennikarzy motoryzacyjnych. Kodiaq zbiera pochwały także za widoczność oraz za zakresy regulacji fotela i kierownicy, pozwalające na bezproblemowe dobranie wygodnej pozycji. W podstawowej wersji wyposażeniowej „Active” dopłaty 300 zł wymaga regulacja podparcia lędźwiowego w przednich fotelach.

Duży SUV Skody w standardzie ma radioodtwarzacz Swing z dotykowym ekranem o przekątnej 6,5 cala. W wyższych wersjach występują: system informacji i rozrywki Bolero oraz nawigacja Amundsen z ośmiocalowym ekranem lub system Columbus, którego ekran ma przekątną 9,2 cala.

Czeski producent dąży do tego, by jego auta były znane z pomysłowych ułatwień dla kierowcy i pasażerów. W drzwiach mieszczą się dwie parasolki, przy przedniej szybie znajduje się uchwyt na bilet parkingowy, a do klapki wlewu paliwa przymocowana jest skrobaczka do szyb. W wersjach Ambition i Style lakier na drzwiach chroniony jest za pomocą automatycznie wysuwanych plastikowych listew. Tego rozwiązania, nazwanego Door Protection, nie można zamówić do wersji Active.

Bagażnik Kodiaqa w konfiguracji z pięcioma miejscami może mieć, w zależności od ustawienia kanapy, pojemność od 650 do 835 litrów.
Przy rozłożonych siedmiu fotelach (trzeci rząd siedzeń to opcja za ok. 4 tys. zł) wartość ta zmniejsza się do 275 l, a po złożeniu kanapy rośnie do 2065. Ładowność równa jest 675 kg.

Doposażenie Kodiaqa w układ elektroniczny umożliwiający otwieranie porywy bagażnika ruchem nogi pod zderzakiem kosztuje 2,5 tys. zł.

Za kierownicą

Mierzący ok. 4,7 metrów SUV od firmy, która wytwarza głównie komfortowe auta rodzinne - taki opis sugeruje, by nie spodziewać się sportowych wrażeń z jazdy. Tymczasem testujący chwalą Kodiaqa nie tylko za wygodę, ale również za przyczepność i stabilność.

Egzemplarze z większymi kołami (najmniejsze felgi mają szerokość 6,5 cala i średnicę 17 cali, największe - rozmiary 7x19 cali) zaskakiwały recenzentów sztywnością prowadzenia. W wersjach Active i Ambition można zamówić adaptacyjne zawieszenie DCC (koszt ok. 4000 zł) oraz przełącznik trybów jazdy Driving Mode Selection. Kosztuje on 500 zł, a dla wersji czteronapędowych - 1100 zł. W tym drugim przypadku dostajemy dodatkowy tryb OFF-ROAD i układ wspomagający zjazd ze wzniesienia HHC (Hill Hold Control).

Oprócz wspomnianego już opcjonalnego OFF-ROAD, Driving Mode Selection oferuje trzy ustawienia: Normal, Sport i Comfort. Wrażenia z jazdy po przestawieniu na tryb sportowy nie budzą dużego entuzjazmu recenzentów. Niektórzy z nich narzekają na dodatkowy opór na kierownicy. Inni twierdzą, że układowi kierowniczemu przydałoby się bardziej bezpośrednie przełożenie. Powszechny jest natomiast pogląd, że Kodiaq w trybie Normal tłumi nierówności w satysfakcjonujący sposób, a zarazem bardzo dobrze się prowadzi. Adaptacyjne zawieszenie wydaje się zatem niepotrzebne.

W jednym z testów SUV Škody z rozgrzanymi hamulcami po rozpędzeniu do 100 km/h zatrzymał się na odcinku 32,8 m. Taki wynik byłby bardzo dobry nawet w samochodzie sportowym.

Silniki

Gamę napędów Kodiaqa tworzą trzy jednostki benzynowe oraz dwa silniki Diesla łączone z sześciostopniową skrzynią manualną lub mającym również sześć przełożeń dwusprzęgłowym automatem DSG przenoszącym moment obrotowy na przednie lub wszystkie cztery koła.

Podstawowy silnik o zapłonie iskrowym to 1,4 TSI, który ma moc 125 KM. Występuje tylko z manualną skrzynią biegów i napędem na przednie koła. Znajdujący się o stopień wyżej 1,4 TSI o mocy 150 KM ma system ACT wyłączający w razie potrzeby dwa cylindry. Motor ten oferowany jest w trzech odmianach: z przekładnią manualną przenoszącą moc na cztery koła, ze skrzynią DSG i napędem przednim oraz w wersji 4x4 DSG. Najmocniejszą, 180-konną benzynową jednostkę o pojemności 1984 cm3 można zamówić tylko z napędem na cztery koła i DSG.

W analogicznej konfiguracji występuje mocniejszy z dwóch silników wysokoprężnych, 2.0 TDI/140 KW. Jednostka o mocy 140 KW, czyli 190 KM, trafi do najdroższych Kodiaqów, w wersjach wyposażeniowych Ambition i Style (z tym silnikiem niedostępna jest najprostsza Active).

Słabszy z silników Diesla ma tę samą pojemność, ale jego moc to 150 KM. Podobnie jak w przypadku 1,4 TSI, także i tu występują trzy opcje: moc przenoszona na przednią oś przez DSG, napęd na cztery koła i przekładnia manualna oraz 4x4 DSG.

Można się spodziewać, że największą popularność zdobędzie słabszy z silników wysokoprężnych. Warto jednak rozważyć również mocniejszą wersję, której testowe wyniki spalania są bliskie 7 l/100 km.

Kontrowersje wokół diesli są dodatkowym bodźcem do tego, by zwrócić uwagę także na benzynowy motor 1,4 TSI/110 KW. Uzyskane w jednym z testów zużycie paliwa 9 l/100 km nie musi pokrywać się z wynikami większości kierowców, jako że tego typu jednostki są niezwykle wrażliwe na styl jazdy.

Technologia i bezpieczeństwo

Jako główny przejaw troski Škody o bezpieczeństwo przedstawiane jest umieszczenie w standardowym wyposażeniu Kodiaqa układu autonomicznego hamowania awaryjnego.

Bez dopłaty otrzymuje się także ESC (system stabilizacji toru jazdy) z ABS, MSR (układem utrzymywania przyczepności przy hamowaniu silnikiem), ASR (układem przeciwpoślizgowym), EDS (elektroniczną emulacją blokady mechanizmu różnicowego), HBA (hydraulicznym systemem wspomagania awaryjnego hamowania), DSR (systemem podpowiedzi ruchu kierownicą), RBS (układem osuszania tarcz hamulcowych) i MKB (systemem, który hamuje po kolizji dla zapobieżenia dalszym zderzeniom).

W wyposażeniu dodaktowym znajdziemy wiele nowoczesnych rozwiązań znanych z innych modeli Skody. Ponad 2 tys. zł kosztuje natomiast układ monitorowania martwego pola. W pakietach kosztujących od ok 4 do 7,5 tys. zł nabyć można elektronicznego asystenta manewrowania z przyczepą (Trailer Assist), system kamer 360 Area View, oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej w technice LED. W „Control” opcje te zestawione są z tylnymi czujnikami parkowania, a w „Control Plus” z systemem Park Assist.

Nazwa Kodiaq pochodzi od nazwy nieździedzi żyjących na archipelagu kodiackim leżącym u południowo-zachodnich wybrzeży stanu Alaska

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Ford Kuga

Przestronny SUV z najnowszymi zdobyczami techniki na pokładzie


Cena od 85 900 PLN
Ocena t4c: 6.7/10
Zobacz

Kia Sportage

Solidny, rodzinny SUV z bogatym wyposażeniem


Cena od 75 990 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Peugeot 3008

Ciekawa interpretacja SUV-a - komfortowy i nowoczesny


Cena od 89 900 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Volkswagen Tiguan

Nowoczesny SUV z przestronnym wnętrzem i dobrymi właściwościami jezdnymi


Cena od 96 590 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()