Skoda Octavia

Skoda

Cena od 65 800 do 129 240 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • przestronne wnętrze
  • dobry stosunek ceny do ilości oferowanego miejsca.

Słabe strony

  • przeciętne właściwości jezdne
  • przeciętny design wnętrza.

Ocena t4c: 8.2/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.1 s do 12.2 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
590/1580
Action
zużycie paliwa
od 3.5 l do 6.4 l / 100km
Action
moc
od 85 KM do 184 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Obecna III generacji Skody Octavii pojawiła się na rynku pod koniec 2012 r. i w niezmienionej formie, po likkich zmianach faceliftingowych, pozostanie na nim przynajmniej do 2019.

Octavia została zbudowana na modułowej płycie grupy Volkswagena dzięki czemu, mimo powiększenia rozmiarów nadwozia, inżynierom udało się zmniejszyć masę względem II generacji. Wiele elementów i podzespołów Octavii zostało zapożyczonych z VW Golfa, jednak Octavia za podobną cenę oferuje więcej miejsca i bogatsze wyposażenie standardowe. 5-drzwiowy liftback to bez wątpienia praktyczny, niedrogi w eksploatacji samochód rodzinny.

Wnętrze

We wnętrzu Octavii odnajdziemy mnóstwo miejsca nawet dla pięciu osób, do tego bagażnik o pojemności 590 l (do 1580 l) – w tych aspektach Octavia to jeden z najlepszych samochodów w klasie.

Nawet większe osoby bez problemu będą mogły komfortowo podróżować Octavią, a dzięki sporemu zakresowi regulacji fotela i kierownicy w dwóch płaszczyznach każdy znajdzie odpowiednią pozycję za kierownicą.

Po wnętrzu Octavii od razu widać, że było projektowane z myślą o rodzinie – auto posiada mnóstwo schowków i przemyślanych rozwiązań, które pokazują, że hasło przewodnie marki simply clever to nie pusty slogan.

W Octavii nie powinniśmy oczekiwać zaskakujących rozwiązań stylizacyjnych. Projekt kabiny jest prosty i funkcjonalny, dominuje twardy plastik, a jakość wykończenia co prawda ustępuje tej w Golfie, ale nie można jej niczego zarzucić.

Podobnie jak w Volkswagenie lista wyposażenia dodatkowego Octavii jest bardzo bogata. W opcji dostępne są podgrzewana tylna kanapa, gniazdo 230V czy automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja.

Za kierownicą

Tylne zawieszenie w Octavii (podobnie jak w przypadku słabszych wersji VW Golfa) jest oparte na prostej belce skrętnej, co według niektórych dziennikarzy motoryzacyjnych sprawia, że komfort resorowania Octavii na nierównych drogach pozostawia nieco do życzenia. W wielu recenzjach można spotkać się również zarzutem, że odgłosy pracy zawieszenia są wytłumione nieco gorzej niż w Golfie.

Tak czy inaczej, jazda Octavią to przyjemne doświadczenie – po prowadzeniu nie można oczekiwać zbyt wielu sportowych emocji – ale znakomicie spełnia standardy podróżowania, jakich oczekiwalibyśmy od niedrogiego samochodu rodzinnego. Auto sprawdza się bardzo dobrze również w długich podróżach.

Silniki

Octavię napędzają silniki z grupy VW, a więc benzynowe jednostki TSI o pojemności od 1 do 2 l, oraz wysokoprężne TDI o pojemnościach 1,6 oraz 2 l. Najbardziej ekonomicznym silnikiem jest 1,6-litrowe TDI o mocy 110 KM połączone z automatyczną, 7-biegową skrzynią DSG, a mistrzem oszczędności jest wersja Greenline z nieco słabszym, 105-konnym dieslem.

Cennik rozpoczyna 1,2-litrowe TSI o mocy 85 KM. Dla kierowców ze sportowym zacięciem przewidziana jest 230-konna benzynowa Octavia RS lub jej wysokoprężny odpowiednik o mocy 184 KM.

Technologia i bezpieczeństwo

Dzięki wsparciu grupy Volkswagena na pokładzie Octavii odnajdziemy wiele nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i asystentów kierowcy jak aktywny tempomat czy asystent pasa ruchy.

Za dopłatą dostępny jest najlepszy w tej klasie samochodów system multimedialny z dotykowym ekranem z możliwością podłączenia smartfona dzięki MirrorLink, Apple CarPlay lub Android Auto.

W standardzie otrzymujemy 8-głośnikowy zestaw audio. W bazowej wersji Octavia oferuje poduszki powietrzne czołowe i boczne kierowcy i pasażera z przodu, poduszkę kolanową kierowcy oraz kurtyny powietrzne. Dostępne są dwa uchwyty ISOFIX. W 2013 r. Skoda przeszła testy zderzeniowe Euro NCAP, w których otrzymała maksymalną ocenę 5 gwiazdek.

Skoda Octavia Greenline ze 105-konnym silnikiem TDI 1,6 l zwyciężyła w Superteście Ekonomii, uzyskując średnie zużycie paliwa 1,89 l/100 km na dystansie 300 km (Warszawa – Radom – Warszawa przez Puławy).

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Ford Focus

Rodzinny hatchback, który potrafi zaoferować frajdę z jazdy


Cena od 65 900 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Mazda 3 Fastback

Kompaktowy sedan wyróżniający się dobrymi właściwościami jezdnymi


Cena od 74 900 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Peugeot 308

Komfortowy hatchback ze stylowym wnętrzem i oszczędnymi silnikami


Cena od 68 000 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Volkswagen Jetta

Konkurencyjny cenowo, poprawny sedan bazujący na Golfie VI


Cena od 72 290 PLN
Ocena t4c: 7.2/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()