Skoda Octavia RS

Skoda

Cena od 109 560 do 130 140 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • bardzo przestronna kabina pasażerska

  • mocne silniki

Słabe strony

  • mało komfortowe zawieszenie
  • problemy z trakcją przednionapędowych wersjach

Ocena t4c: 8.0/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 6.7 s do 7.9 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
590/1580
Action
zużycie paliwa
od 4.4 l do 6.4 l / 100km
Action
moc
od 184 KM do 245 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Skoda Octavia RS to usportowiona odmiana bardzo popularnego w Polsce auta klasy kompakt.

Wersja ta pojawiła się pierwszy raz w 2001 roku i konkuruje m.in. z Kią Cee'd GT, Fordem Focusem ST, Peugeot 308 GT i Volkswagenem Golfem GTI. Trzecia, obecna generacja została przedstawiona w 2013 roku podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood. Auto występuje jako 5-drzwiowy liftback oraz jako kombi.

Wnętrze

We wnętrzu Octavii RS znajdziemy kilka elementów, które nadają mu sportowy charakter. Mamy więc świetnie wyprofilowane fotele zintegrowane z zagłówkami, mięsistą kierownicę, nakładki na pedały czy też akcenty kolorystyczne w postaci czerwonych szwów. Poza tym to zwykła Octavia. Kabina pasażerska należy do najprzestronniejszych w klasie.

Auto zapewnia mnóstwo miejsca dla pasażerów, zarówno z przodu, jak i z tyłu, a także ogromny i ustawny bagażnik – w liftbacku mieści od 590 do 1580 litrów, w kombi od 610 do 1740.

Zastosowane w Skodzie materiały są naprawdę bardzo dobre, choć poziom Volkswagena Golfa jeszcze nie został tu osiągnięty. Natomiast w kwestii funkcjonalności i ergonomii Octavia jest nie do pokonania – schowków jest mnóstwo, obsługa kokpitu bezproblemowa, a do tego dochodzi kilka ciekawych rozwiązań, jak choćby skrobaczka do szyb w klapce paliwa czy schowek na parasol pod tylną półką.

Za kierownicą

Skodę Octavię RS kupuje się dla emocji, a tych w trakcie jej użytkowania na pewno nie zabraknie. Sportowe fotele świetnie trzymają w zakrętach, układ kierowniczy jest bezpośredni, a auto bardzo dobrze trzyma się w zakrętach.

Za niewielką dopłatą na pokładzie może pojawić się system „Performance Mode Select”, który wpływa na pracę układu kierowniczego i przepustnicy.
W trybie Sport Octavia RS robi się naprawdę agresywna, a przyjemny basowy pomruk jednostek benzynowych, dodatkowo wzmacniany we wnętrzu przez system audio, podbija przyjemność z jazdy.

Skoda jest jednak na tyle twarda (model RS ma z tyłu zawieszenie wielowahaczowe), że auto potrafi zmęczyć kierowcę i pasażerów na miejskich ulicach pełnych dziur. Do tego, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, auto ma wyraźne problemy z trakcją. Wszystko przez dużą moc i przedni napęd. Czesi co prawda wyposażają Octavię RS w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, ale tak naprawdę przydałby się jej napęd na obie osie. A ten dostępny jest tylko i wyłącznie z najsłabszym silnikiem – dieslem.

Silniki

Ten najsłabszy silnik to 2-litrowy turbodiesel o mocy 184 KM. Z przednim napędem zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 7,9 sekundy (kombi: 8,2 s) i prędkość maksymalną 232 km/h (kombi: 230 km/h). Z napędem 4x4 i seryjnie montowaną dwusprzęgłową skrzynią DSG (opcja z przednim napędem) pierwsza „setka” pojawia się po upływie 7,6 sekundy (kombi 7,7 s), a auto rozpędza się do 228 km/h (kombi: 224 km/h). Octavia RS 2.0 TDI może pochwalić się wyjątkową oszczędnością paliwa – średnio nawet 4,4 l/100 km.

W ofercie Octavii RS znajdują się ponadto dwa silniki benzynowe. Obydwa mają pojemność 2 litrów, turbosprężarkę i podwójny wtrysk. Słabszy wariant rozwija 220 KM, przyspiesza do 100 km/h w czasie 6,8 sekundy (kombi: 6,9 s) i osiąga prędkość maksymalną 248 km/h (kombi: 244 km/h.). Mocniejsza wersja ma o 10 KM więcej, twardsze zawieszenie i zmodyfikowany układ wydechowy. Urywa 0,1 sekundy na przyspieszeniu do „setki” i rozpędza się nawet do 250 km/h. Obydwa warianty mogą być opcjonalnie wyposażone w 6-biegowe DSG. 

Technologia i bezpieczeństwo

Skoda Octavia otrzymała w teście zderzeniowym Euro NCAP maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Auto seryjnie wyposażone jest m.in. w 7 poduszek powietrznych, ESP, ASR, blokadę mechanizmu różnicowego oraz hamulec antykolizyjny. Za dopłatą natomiast otrzymamy m.in. boczne poduszki dla tylnego rzędu, Front Assist (kontrola dostępu z funkcją awaryjnego hamowania), Adaptive Cruise Assist (aktywny tempomat), Park Assist (asystent parkowania), Lane Assist (asystent pasa ruchu) oraz Auto Line Assist (automatyczne przełączanie świateł drogowych).

Ponadto na liście wyposażenia dodatkowego Octavii RS znajdziemy takie udogodnienia jak m.in.: adaptacyjne zawieszenie, reflektory biksenonowe LED z funkcją dynamicznego oświetlania zakrętów, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym, nawigacją, odtwarzaczem DVD i 10 głośnikami, czy też 19-calowe obręcze z lekkich stopów.

System emergency assist potrafi sam zatrzymać samochód, jeżeli wykryje brak reakcji ze strony kierowcy. Stosowany jest również w Audi.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Ford Focus ST

Hatchback powszechnie ceniony przez kierowców o sportowym zacięciu


Cena od 117 400 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Peugeot 308 GTI

Nieco szybsza i nieco tańsza alternatywa dla Golfa GTI


Cena od 139 900 PLN
Ocena t4c: 8.3/10
Zobacz

SEAT Leon Cupra

Atrakcyjny cenowo, mocny, sportowy hatchback spokrewniony z Golfem


Cena od 129 800 PLN
Ocena t4c: 8.8/10
Zobacz

Volkswagen Golf GTI

Usportowiona wersja Golfa o wzorowych właściwościach jezdnych


Cena od 126 290 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()