Skoda Rapid

Skoda

Cena od 54 100 do 85 430 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • przestronne wnętrze
  • duży bagażnik.

Słabe strony

  • mało ekscytująca w prowadzeniu
  • nieciekawy projekt wnętrza.

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 9.0 s do 11.7 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
550/1490
Action
zużycie paliwa
od 3.4 l do 4.7 l / 100km
Action
moc
od 90 KM do 125 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Skoda Rapid to jeden z najnowszych modeli oferowanych przez czeskiego producenta samochodów, działającego pod skrzydłami koncernu Volkswagena. To również dosyć oryginalna propozycja – liftback (sedan, którego pokrywa bagażnika otwiera się wraz z tylną szybą) gabarytami, poziomem wykończenia i ceną idealnie wypełniający lukę między mniejszą i tańszą Fabią a większą Octavią.

Rapid dzieli płytę podłogową z Fabią III generacji i jest bliźniaczym modelem dla SEAT-a Toledo i odpowiedzią Skody na konkurencyjne, budżetowe sedany jak Peugeot 301.

Rapid pojawił się w polskich salonach jesienią 2012 r., a od 2014 r. jest oferowana wersja po delikatnych zmianach. W ofercie znajduje się też wersja hatchback (Spaceback).

Dzięki niskiej cenie oraz przestronnemu i praktycznemu wnętrzu Rapid należy do czołówki najpopularniejszych nowych samochodów w Polsce.

Wnętrze

Podobnie jak w Fabii wnętrze Skody Rapid nie rozpieszcza wyszukanymi materiałami czy efektowanym projektem. Jest proste, a przede wszystkim funkcjonalne i praktyczne. Sporo tu czarnego, twardego tworzywa, ale dobrej jakości i sprawiającego wrażenie odpornego na trudy długiego użytkowania. Ogólna jakość wykończenia, jak przystało na Skodę, jest wysoka, ale widać, że mamy do czynienia z kabiną niedrogiego samochodu.

Tak czy inaczej, za dopłatą można wyposażyć Rapida w liczne funkcjonalne dodatki, a w standardzie, już w najniższej wersji otrzymujemy klimatyzację, radio, elektrycznie sterowane szyby z przodu czy 15-calowe obręcze stalowe.

Największą zaletą Rapida i tym, za co dostaje wysokie oceny w testach, jest przestronność wnętrza. Rapid nie tylko oferuje mnóstwo miejsca dla pasażerów i kierowcy (w standardzie fotel regulowany na wysokość i kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach), ale może się pochwalić największym bagażnikiem w klasie – 550 l, które po złożeniu dzielonego w standardzie oparcia tylnej kanapy możemy powiększyć do 1400 l.

Trzeba jednak zaznaczyć, że po złożeniu oparć nie uzyskujemy idealnie płaskiej powierzchni. We wnętrzu Rapida odnajdziemy również praktyczne uchwyty i schowki, a kieszenie w panelach drzwi pomieszczą nawet 1,5-litrowe butelki.

Za kierownicą

Podobnie jak w przypadku wnętrza właściwości jezdne Skody Rapid nie przyprawią nas o mocniejsze bicie serca. Zwinnością w zakrętach Rapid nie dorównuje Focusowi czy Megane, ale zapewnia odpowiedni komfort niezależnie czy podróżujemy w pojedynkę, czy z rodziną.

Trzeba mieć jednak na uwadze, że pracy zawieszenia brakuje nieco wyrafinowania znanego z droższych modeli Skody. Rapid, podobnie jak Fabia, pozostaje niewymagający w prowadzeniu i nie zaangażuje w jazdę, dobrze jednak wywiązuje się z podstawowych zadań stawianych przed współczesnymi samochodami rodzinnymi: odpowiednio izoluje od szumów opływającego powietrza, jest pewny i przewidywalny w prowadzeniu. Dobrze sprawdzi się zarówno w mieście, jak i w trasie.

Silniki

W Skodzie Rapid odnajdziemy paletę dobrze znanych, 4-cylindrowych silników Volkswagena, które z uwagi na niewielką masę własną pojazdu odwdzięczą się niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo i zapewnią przyzwoite osiągi.

Rapid już w najtańszej wersji może być wyposażony w fabryczną instalację LPG, która współpracuję z 1,2-litrowym TSI o mocy 90 KM lub 110 KM. Ten mocniejszy wariant w połączeniu z manualną, 6-biegową skrzynią wydaje się najlepiej dopasowany do oczekiwań kierowców, dla których koszty eksplantacji są najistotniejsze.

Wśród jednostek wysokoprężnych najlepszym wyborem łączącym akceptowalne osiągi i niewielkie zużycie paliwa będzie 1,4-litrowe TDI o mocy 90 KM.

W opcji, za około 7 tys. zł większość silników można połączyć z cieszącą się dużym uznaniem, 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynią DSG. W przypadku manualnej, 5-biegowej skrzyni Skoda obiecuje przyspieszenie do 100 km/h w 11,7 s oraz średnie zużycie paliwa na poziomie 3,4 l/ 100 km.

Najszybsza i najmocniejsza konfiguracja Rapida opiera się na 1,4 TSI o mocy 125 KM, który może być połączony jedynie ze skrzynią DSG. Taki zestaw pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 9 s i według zapewnień Skody zużywa średnio 4,7 l/ 100 km.

Technologia i bezpieczeństwo

Skoda Rapid otrzymała maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP oraz oferuje bogate wyposażenie standardowe z zakresu bezpieczeństwa. W wersji bazowej otrzymujemy 4 poduszki powietrzne oraz kurtynowe dla obu rzędów siedzeń, a także rozbudowany zestaw elektronicznych systemów kontroli stabilności jazdy. Dostępne są dwa mocowania ISOFIX na tylnej kanapie. Wśród asystentów jazdy oferowany jest system wykrywający zmęczenie kierowcy oraz kontroli odstępu z funkcją awaryjnego hamowania.

W zakresie multimediów w Skodzie Rapid za dopłatą możemy zamówić szybki i intuicyjny system multimedialny z kolorowym, 6,5-calowym wyświetlaczem. Wraz z nim otrzymujemy złącze USB, czytnik kart SD, gniazdo AUX-IN czy możliwość obsługi głosowej.

Dla silnika 1,2 TSI o mocach 90 lub 120 KM Skoda oferuje w Rapidzie fabryczną instalację LPG.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Citroen C-Elysee

Budżetowy, kompaktowy sedan o ciekawej stylizacji


Cena od 41 090 PLN
Ocena t4c: 6.5/10
Zobacz

Dacia Logan

Niedrogi, prosty, całkiem komfortowy sedan do miasta i w trasę


Cena od 29 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Fiat Tipo sedan

Jedna z najlepszych budżetowych propozycji w segmencie kompaktowych sedanów


Cena od 45 700 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Peugeot 301

Niedrogi, ekonomiczny sedan - sprawdza się w codziennych zastosowaniach


Cena od 42 500 PLN
Ocena t4c: 6.9/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()