Smart ForFour

Smart

Cena od 47 400 do 101 200 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • ciekawa stylizacja
  • sprawdza się w mieście

Słabe strony

  • wysoka cena
  • prezciętne właściwości jezdne

Ocena t4c: 6.4/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 11.2 s do 16.9 s
Action
liczba miejsc
4
Action
pojemność bagażnika
185/975
Action
zużycie paliwa
od 4.2 l do 4.7 l / 100km
Action
moc
od 61 KM do 90 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Smart ForFour to niewielki i niezwykle oryginalny, 4-miejscowy samochód miejski – 5-drzwiowy hatchback. ForFour ma sporą konkurencję na rynku w postaci Hyundaia i10, Toyoty Aygo, Citreona C1 czy Volkwagena up!. To mocni konkurenci, a w dodatku nieco tańsi. Smart jako subbrand Mercedesa aspiruje do marki premium, czego konsekwencją jest nieco wyższa cena. Płacimy ją jednak za oryginalny design, ciekawe rozwiązania i koniec końców — nietuzinkowy samochód.

Smart oparty jest na płycie wspólnej z Renault Twingo i podobnie jak Twingo posiada silnik umieszczony z tyłu, pod podłogą bagażnika. Już to rozwiązanie sprawia, że Smart wyróżnia się na tle bardziej tradycyjnych konkurentów.

Obecna generacja Smarta ForFour została zaprezentowana w połowie 2014 roku. Do wyboru mamy aż cztery warianty mocy oraz odmianę elektryczną.

Wnętrze

We wnętrzu Smarta można odczuć, że mamy do czynienia z samochodem miejskim o aspiracjach klasy premium. Kabina posiada ciekawą, żywą kolorystykę, a elementy, z którymi kierowca ma najczęstszy kontakt, są wykonane z dobrej jakości materiałów. Odczucia są podobne jak w najwyższych wersjach wyposażenia Volkswagena up!. Sam panel dotykowy przeniesiono z Renault Twingo.

W środku ForFour można też jednak znaleźć materiały niższej jakości, chociaż to typowa przypadłość samochodów tego segmentu. Problem w tym, że w Smarcie nie można jej do końca usprawiedliwić niską ceną. Recenzenci zwracają szczególną uwagę na kiepską jakość obrotomierza zamontowanego osobno na szczycie deski rozdzielczej.

Wszystkie przełączniki i pokrętła to jednak wysoka jakość – mają ciekawy, awangardowy design, fotele są dosyć obszerne jak na samochód miejski, a widoczność w każdym kierunku jest bardzo dobra. We tym wnętrzu po prostu przyjemnie się przebywa.

Smartem ForFour (jak sama nazwa wskazuje) mogą podróżować cztery osoby. Mimo niewielkich rozmiarów samochodu, z tyłu zmieści się dwójka dorosłych pasażerów, chociaż mogą nie chcieć spędzać w nim dłuższych podróży. Tak czy inaczej, przy krótkich wycieczkach po mieście czy podwózce do pracy nie powinni narzekać. Co więcej, nie będą mieli również większych problemów z zajęciem miejsca z tyłu. Drzwi otwierają się niemal pod kątem prostym. To ułatwi również montaż fotelików dziecięcych na tylnej kanapie.

Bagażnik przez fakt umieszczenia silnika pod jego podłogą nie oferuje rekordowej pojemności. Do dyspozycji jest 185 litrów. Hyundai i10 czy Volkswagen up! mogą pochwalić się ponad 250 litrami. Na uwadze trzeba mieć również ciepło, które generuje silnik. Bagażnik Smarta ForFour raczej nie będzie najlepszym miejscem na transport mrożonek.

Dużą zaletą ForFour jest praktyczny system składania oparć tylnych foteli. Dzielą się w stosunku 50:50, a po złożeniu tworzą płaską powierzchnię. Przy obu złożonych oparciach do dyspozycji mamy 975 litrów. Co więcej, złożyć możemy również oparcie fotela pasażera, co pozwala na przewożenie dłuższych przedmiotów (do 2,2 metra).

Za kierownicą

Silnik z tyłu i napęd na tylną oś w teorii powinien przekładać się na niezapomniane wrażenia z jazdy (vide Porsche 911). I o ile faktycznie jest to unikatowe rozwiązanie w tej klasie samochodów, to po Smarcie ForFour (podobnie jak po Renualt Twingo) nie można oczekiwać sportowych wrażeń za kierownicą.

Smart ForFour wyróżnia się wyjątkowo małym promieniem skrętu. Przez brak silnika z tyłu przednie koła mają znacznie większą swobodę niż w u konkurentów. Manewrowanie w mieście jest bajecznie łatwe, podobnie jak parkowanie.

Trzeba jednak zaznaczyć, że w opinii dziennikarzy motoryzacyjnych ten samochód nie dostarczy tak dużej dawki frajdy z jazdy i nie oferuje tak dobrych właściwości jednych jak Volkswagen up!. Problemem są przede wszystkim wyczuwalne przechyły w zakrętach.

Smart ForFor z mocniejszymi silnikami również pozwoli na w miarę komfortowe – jak na samochód typowo miejski – pokonywanie dłuższych dystansów, między innymi dzięki bardziej skutecznemu wyciszeniu wnętrza w porównaniu z Renault Twingo.

Silniki

Smart ForFour może być napędzany dwoma silnikami oferującymi łącznie cztery warianty mocy. Wszystkie jednostki posiadają trzy cylindry. Wolnossący motor ma litr pojemności i generuje 61 lub 71 KM mocy. Mocniejsze odmiany mają mniejszą pojemność (0,9 litra), ale wspomagane są turbosprężarką. Zapewniają 90 lub 109 KM mocy. To znacznie większy wybór niż u konkurentów, chociaż trzeba zaznaczyć, że 109-konny Smart to wydatek między 88 a 100 tys. zł.

Recenzenci nie są zgodni, co do kwestii, który silnik będzie najlepszy dla ForFour. Jednostki z turbo zapewnią nieco niższe zużycie paliwa, ale 90-konne 0,9 l będzie około 3 tys. droższe od 71-konnego 1,0. Litrowe silniki wymagają z kolei wyższych obrotów, by zapewnić odpowiednią dynamikę.

Niezależnie od wybranego silnika (za wyjątkiem 109-konnego) ForFour zaoferuje jedynie przeciętne osiągi, rozpędzając się do 100 km/h w nieco ponad 10 s. W najsłabszej odmianie ta operacja zajmuje już ponad 15 s, dlatego lepiej jej unikać. Do jazdy w mieście 71- i 90-konne warianty będą idealne.

W ofercie dostępna jest również elektryczna odmiana Smarta o mocy 82 KM. Może stanowić oryginalny środek transportu w mieście, ale ponownie, trzeba przygotować się na wydatek około 96 tys. zł.

Technologia i bezpieczeństwo

Mimo niewielkich rozmiarów Smart ForFour jest wyjątkowo bezpiecznym samochodem. W testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskał solidne 4 gwiazdki na 5 możliwych. Niska ocena wynika jednak przede wszystkim z niewielkiej liczby systemów asystujących, z brakiem systemu automatycznego hamowania na czele. W opcji pojawia się natomiast system ostrzegający przed zderzeniem czy niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu.

W kwestii technologii Smart ForFour spokrewniony jest z Renault Twingo. System multimedialny może być sparowany ze smartfonem, w opcji jest wysokiej klasy system nagłośnienia czy podgrzewane fotele.

 

 

SMART to skrót od Micro Compact Car Swatch Mercedes
.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Fiat 500

Miejski, stylowy samochód łączący nowoczesność z domieszką stylu retro


Cena od 47 000 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Kia Picanto

Ekonomiczne, 5-drzwiowe auto miejskie w dobrej cenie


Cena od 39 990 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Skoda Citigo

Niedrogie, funkcjonalne auto miejskie - komfortowe i praktyczne


Cena od 35 570 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Volkswagen up!

Nowoczesny i funkcjonalny samochód miejski z przestronnym wnętrzem


Cena od 38 320 PLN
Ocena t4c: 8.4/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()