SsangYong Tivoli

SsangYong

Cena od 56 900 do 104 490 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • przestronne wnętrze
  • bogate wyposażenie w kwestii komfortu.

Słabe strony

  • ograniczona paleta jednostek napędowych
  • brak nowoczesnych asystentów bezpieczeństwa.

Ocena t4c: 7.2/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 10.0 s do 12.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
423
Action
zużycie paliwa
od 4.3 l do 7.6 l / 100km
Action
moc
od 115 KM do 128 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Pierwszy kompaktowy crossover SsangYonga zadebiutował w 2015 r. i otrzymał nazwę Tivoli. To pierwszy, samodzielny model marki, który powstał po przejęciu Koreańczyków przez indyjską Mahindrę. Auto zostało zbudowane na całkowicie nowej platformie i spotkało się z dobrym przyjęciem szczególnie ze względu na nowoczesny design, który odbiegał od dotychczasowych, kontrowersyjnych stylizacji samochodów SsangYonga.

Wnętrze

Deska rozdzielcza Tivoli to nowoczesny projekt, który przywodzi na myśl bardziej wnętrza samochodów europejskich niż koreańskich. W wyższych wersjach mamy możliwość wyboru kremowej tapicerki skórzanej wraz z kremowymi boczkami lub czerwonej – wówczas nawet elementy kokpitu są czerwone. W wersji bazowej kabina może nieco przytłaczać jednolitą, ciemną tonacją. Materiały we wnętrzu są poprawne i takie też jest ich spasowanie. Koreańskiego crossovera na pewno pochwalimy za przestrzeń, zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie. Przednie fotele są dość obszerne i wygodne, ale w zajęciu prawidłowej pozycji może przeszkadzać kierownica regulowana tylko w jednej płaszczyźnie. Z tyłu, jak na tę klasę, Tivoli zaskakuje przestrzenią, zarówno na kolana jak i nad głowami. Dodatkowe atuty to regulowane oparcie kanapy oraz bardzo niski tunel środkowy, który nie będzie przeszkadzał środkowemu pasażerowi. Bagażnik Tivoli mieści 423 l (to jeden z najlepszych wyników w klasie), choć jest mało foremny, a próg załadunkowy umieszczono za wysoko.

Za kierownicą

Zawieszenie SsangYonga Tivoli jest dosyć sztywne i na poprzecznych nierównościach można wyczuć, że tylna oś nie najlepiej radzi sobie z pokonywaniem tego typu nierówności. Dlatego też mały crossover najlepiej radzi sobie na gładkiej nawierzchni. Zwłaszcza, że dysponuje niestety dość niewielkim prześwitem (167 mm). Z tego względu przydatność opcjonalnego napędu 4×4 będzie się ograniczać jedynie do poprawy bezpieczeństwa na mokrym bądź zaśnieżonym asfalcie. Jego zalet raczej nie wykorzystamy w terenie. Większe wyboje mogą uszkodzić przedni zderzak, który jest zawieszony wyjątkowo nisko jak na crossovera. Układ kierowniczy wyposażono w funkcję Smart Steer, która reguluje siłę wspomagania. Kierowca ma do wyboru tryby Comfort, Normal i Sport i tak naprawdę w tym ostatnim układ działa tak jak powinien. W kwestii miejskiego manewrowania – widoczność do tyłu, przez szerokie słupki C i niewielką szybę w klapie, jest przeciętna. Co dziwne, Koreańczycy nie oferują czujników parkowania – co najwyżej kamerę cofania w dwóch najbogatszych wersjach.

Silniki

SsangYong w modelu Tivoli przewiduje dwa silniki. Benzynowy to wolnossący 1,6 o mocy 128 KM. Na średnich obrotach sprawia wrażenie znacznie słabszego, wigor odzyskuje dopiero w wyższych partiach obrotomierza. Taka jazda jednak będzie okupiona znacznie wyższym zużyciem paliwa, niż sugeruje producent (6,6 l/ 100 km). Druga jednostka to wysokoprężny, turbodoładowany motor o mocy 115 KM, legitymujący się całkiem pokaźnym momentem obrotowym wynoszącym 300 Nm. Tu spalanie będzie zdecydowanie niższe (średnio 4,3 l/ 100 km), ale też na pewno osiągi będą lepsze. Tivoli opcjonalnie występuje zarówno z napędem na obie osie, jak i z automatyczną skrzynią biegów. Istnieją jednak pewne ograniczenia. Z silnikiem benzynowym napęd 4×4 jest dostępny tylko z automatem, natomiast w dieslu zarówno z przekładnią manualną, jak i automatyczną. Poza tym konfiguracje te są możliwe tylko w dwóch najbogatszych wersjach. Japońska przekładnia ma sześć przełożeń, ale jej praca jest leniwa, zwłaszcza w przypadku redukcji. Posiada możliwość zmiany trybu pracy (Power, Eco i Winter), przełożenia możemy zmieniać również manualnie. Niestety zamiast łopatek czy możliwości zmiany biegów poruszaniem drążka SsangYong zastosował przełącznik biegów na lewarku.

Technologia i bezpieczeństwo

Tivoli nie przeszedł jeszcze testów zderzeniowych EuroNCAP, ale auto oprócz kompletu 7 poduszek powietrznych (przednie, podwójne boczne, podwójne kurtynowe i kolanowa – le tylko w dwóch topowych odmianach) i systemu stabilizacji ESP niestety nie posiada żadnych nowoczesnych asystentów bezpieczeństwa. SsangYong zaskakuje jednak bogatym wyposażeniem w kwestii komfortu. W zależności od wersji auto może być wyposażone m.in. w tempomat, kamerę cofania, podgrzewaną kierownicę, wentylowany fotel kierowcy, system nawigacji TomTom z 7-calowym ekranem dotykowym, skórzaną tapicerkę czy 18-calowe felgi z lekkich stopów.

SsangYong Tivoli jest objęty 5-letnią gwarancją z ograniczeniem przebiegu do 100 tys. km.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Kia Niro

Hybrydowy, niedrogi w eksploatacji crossover o atrakcyjnej stylizacji


Cena od 88 900 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Nissan Juke

Typowy przedstawiciel miejskich crossoverów o oryginalnym designie


Cena od 55 900 PLN
Ocena t4c: 7.3/10
Zobacz

Renault Captur

Bardziej dojrzały, stylowy crossover o typowo miejskim charakterze


Cena od 56 900 PLN
Ocena t4c: 6.6/10
Zobacz

Suzuki Vitara

Jeden z najtańszych SUV-ów z napędem 4x4 na polskim rynku


Cena od 61 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()