Subaru BRZ

Subaru

Cena od 134 722 do 146 270 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • sportowa pozycja za kierownicą
  • dużo frajdy z jazdy.

Słabe strony

  • słaba jakość materiałów we wnętrzu
  • brakuje mocniejszego silnika.

Ocena t4c: 8.0/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 8.2 s do 10.4 s
Action
liczba miejsc
2
Action
pojemność bagażnika
243
Action
zużycie paliwa
od 7.1 l do 7.8 l / 100km
Action
moc
od 200 KM do 200 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Subaru BRZ to efekt współpracy Toyoty i Subaru, dzięki której w 2012 r. powstały niewielkie, lekkie, proste samochody sportowe z tylnym napędem. W zasadzie Subaru BRZ oraz Toyota GT są identyczne, różnią się tylko detalami stylizacyjnymi oraz wyposażeniem. Na 2017 rok przewidziano facelifting modelu, który wprowadzi m.in. LED-owe reflektory, nową kierownicę ze sterowaniem radiem i telefonem, nowe zegary z komputerem pokładowym, a także system multimedialny z dużym, dotykowym ekranem.

Wnętrze

Kokpit BRZ jest prosty, ale bardzo dobrze wpisuje się w surowy charakter auta. Nienajlepsze wrażenie robi system audio z archaicznym, zielonym podświetleniem, znany z poprzednich generacji Toyoty. Zegary są czytelne, a wszelkie pokrętła i przyciski tam, gdzie ich się spodziewamy. Nieco do życzenie pozostawia jakość zastosowanych materiałów, mimo to spasowanie poszczególnych elementów daje wrażenie trwałości. Sportowe Subaru to auto 2+2, dlatego sadzanie pasażerów na dwóch tylnych fotelach nie ma sensu, ponieważ miejsce na nogi jest ograniczone. Zwłaszcza gdy na przednich fotelach siedzi ktoś wysoki – a trzeba przyznać, że za kierownicą BRZ wygodnie usiądzie kierowca o wzroście nawet 2 m. Bagażnik jest skromny, mieści tylko 243 l, jednak to pojemność w zupełności wystarczająca w samochodzie tego typu, ponadto przestrzeń można powiększyć, składając dzielone oparcia tylnej kanapy.

Za kierownicą

Wyjątkowo niska, sportowa pozycja za kierownicą jest niemalże perfekcyjna – kubełkowy fotel dobrze opina ciało, niewielkich rozmiarów wieniec kierownicy pewnie leży w dłoniach, a kierowca ma wrażenie, jakby był scalony z samochodem. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ jazda BRZ sprawia dużo nieskrępowanej przyjemności. Auto jest stworzone do agresywnego pokonywania zakrętów, nierzadko wpadając w nadsterowność (możliwość pełnego wyłączenia kontroli trakcji), którą szybko polubimy w tym Subaru. Do kompletu Japończycy zaserwowali świetny i bardzo precyzyjny układ kierowniczy. Nie można też nic zarzucić manualnej skrzyni biegów o bardzo krótkim skoku lewarka. Zawieszenie również dobrze wpisuje się w charakter samochodu i jest sztywne, świetnie sprawdzi się przy ostrzejszej jeździe, ale nieco gorzej w kwestii zapewnienia komfortu na dłuższej trasie. Komfort w trasie obniża również słabe wyciszenie wnętrza.

Silniki

Pod maską Subaru BRZ może znaleźć się tylko jedna jednostka. To 2-litrowy, bardzo nisko położony wolnossący bokser, legitymujący się mocą 200 KM, osiąganą dopiero przy 7000 obr./min na minutę. Chropowato brzmiący silnik uwielbia wysokie obroty, ale brakuje mu agresywnego pazura znanego z innych modeli Subaru o sportowym charakterze. Osiągi na papierze nie zachwycają, jednak w praktyce pozwalają na świetną zabawę w BRZ. Ważące nieco ponad 1,2 tony Subaru ze skrzynią manualną osiąga 100 km/h w czasie 7,6 s, a z automatyczną (obydwie 6-biegowe) dopiero po 8,2 s. Prędkości maksymalne wynoszą odpowiednio 226 i 210 km/h. Oczywiście BRZ nie stworzono do bicia rekordów prędkości czy ścigania się od świateł do świateł, tylko do zabawy na zakrętach, gdzie ważniejszy jest moment obrotowy (205 Nm przy 6400–6600 obr./min.). Z czasem można jednak poczuć pewien niedosyt w kwestii osiągów, jakie zapewnia BRZ.

Technologia i bezpieczeństwo

Jedna wersja wyposażenia modelu BRZ wygląda na kompletną pod względem bezpieczeństwa. Mamy tu m.in. dwustrefową klimatyzację, radio CD z 6 głośnikami, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ksenonowe reflektory czy też 17-calowe alufelgi. Dziwi brak lepszego systemu audio wyposażonego w nawigację (a taki posiada Toyota GT 86). Facelifting powinien jednak rozwiązać ten problem. Z jakichś powodów ani BRZ, ani GT 86 nie wzięły udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP, ale Subaru BRZ przetestował australijski odpowiednik organizacji – Australian New Car Assessment Program ANCAP – który przyznał japońskiemu coupé najwyższą notę 5 gwiazdek. Z wyposażenia mamy podstawę: 7 poduszek powietrznych, system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy VSC, a także inteligentny system ratunkowy powiadamiający o wypadku przez moduł GPS. Zamiast nowoczesnych asystentów Subaru proponuje specjalnie szkolenie z jazdy BRZ w Szkole Jazdy Subaru.

Powiększone wloty w zderzaku, duży spoiler na klapie, 18-calowe koła, obniżone i utwardzone zawieszenie i przede wszystkim 2-litrowy bokser z turbosprężarką rozwijający moc 450 KM – tak w 2015 roku prezentował się koncepcyjny BRZ STI. Niestety Subaru do dzisiaj nie zdecydowało się na wypuszczenie podobnej wersji na rynek.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Abarth 124 Spider

Sportowy roadster spokrewniony z Mazdą MX-5 - emocjonujący, ale drogi


Cena od 174 000 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Fiat 124

Bliźniak Mazdy MX-5 z własnym stylem i dynamicznym silnikiem


Cena od 110 000 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Mazda MX-5

Kultowy 2-miejscowy samochód dla entuzjastów sportowej jazdy


Cena od 89 900 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Toyota GT86

Ceniony samochód sportowy - mnóstwo frajdy z jazdy w przystępnej cenie


Cena od 129 900 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()