Toyota Prius

Toyota

Cena od 119 900 do 141 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • niskie zużycie paliwa
  • komfort jazdy
  • możliwość jazdy na silniku elektrycznym (w Plug-in)

Słabe strony

  • charakterystyka skrzyni e-CVT
  • kontrowersyjny design
  • niewielki bagażnik w Plug-in

Ocena t4c: 8.0/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 10.6 s do 10.6 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
502
Action
zużycie paliwa
od 3.3 l do 6.3 l / 100km
Action
moc
od 120 KM do 120 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Toyota dokonała rewolucji, wprowadzając na rynek 1 generację Priusa w 1997 roku. Był to pierwszy masowo produkowany samochód hybrydowy i przyczynił się do popularyzacji tego typu napędu na świecie. Obecnie na rynku jest już 4 generacja Priusa, która zadebiutowała na początku 2016 roku.

Prius jest hybrydą, czyli wykorzystuje zarówno silnik spalinowy, jak i silniki elektryczne w celu obniżenia zużycia paliwa. Występuje w dwóch wersjach - w postaci tradycyjnej hybrydy oraz hybrydy plug-in. Oznacza to możliwość naładowania akumulatorów samochodu z gniazdka elektrycznego. Na rynku można też spotkać model Prius+, czyli Priusa przystosowanego do przewozu siedmiu osób.

Toyota Prius Plug-in wyróżnia się nie tylko możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka. Ma także swoisty design, nieco inny od podstawowego modelu, oraz o 10 cm dłuższe nadwozie, by pomieścić większe baterie. Mniejszą zmianą są koła dostępne jedynie w rozmiarze 15 cali. Zwykły Prius może się poruszać nawet na 17-calowych alufelgach.

Toyota Prius rywalizuje przede wszystkim z Hyundaiem Ioniq, ale podobne rozwiązania w kwestii napędu prezentuje także Kia Niro oraz BMW i3.

Wnętrze

Projektanci wnętrza Toyoty Prius zawsze mają utrudnione zadanie. Pod futurystycznym nadwoziem muszą zmieścić trzy silniki, zestaw baterii i wygospodarować jeszcze miejsce dla pasażerów. Udało się to tylko częściowo, gdyż z tyłu wyżsi pasażerowie mogą narzekać na zbyt mało miejsca nad głową - następstwo aerodynamicznej sylwetki z opadającą linią dachu.

Prius Plug-in zmusza do jeszcze większych kompromisów. Przede wszystkim nie ma w nim piątego miejsca (występuje jedynie w wersji 4-osobowej) - z tyłu pośrodku jest stały podłokietnik i miejsce na kubeczki.

Bagażnik też jest mniejszy, gdyż pod podłogą spoczywają baterie o zwiększonej pojemności. Oferuje 360 l zamiast 510 l, przy czym przestrzeń ta jest dość płaska i umieszczona została wysoko. Hyundai Ioniq także skrywa baterie pod podłogą, ale pomieści aż 443 litry bagażu.

W Toyocie Prius miejsca jest wystarczająco nawet dla rosłych osób, ale według niektórych recenzji siedziska foteli są zbyt krótkie. Poprawiono materiały względem Priusa poprzedniej generacji - jest więcej miękkich tworzyw, także na drzwiach. Wnętrze Toyoty Prius wyróżnia się designem. Pośrodku deski rozdzielczej dominuje jasny plastik, zaś z samej deski wystaje niewielki lewarek automatycznej skrzyni biegów.

Pośrodku króluje znany m.in. z RAV4 dotykowy ekran systemu multimedialnego. Kabina jest jasna i sprawia wrażenie lekkiej, przyjemnie się w niej przebywa, a widoczność w każdym kierunku jest dobra. Ze względu na konstrukcję tylnej szyby szwankuje widoczność do tyłu, ale tutaj pomaga kamera cofania oferowana w wyposażeniu seryjnym.

Za kierownicą

Jazda Toyotą Prius dostarcza zupełnie nowych wrażeń w porównaniu z jazdą jakimkolwiek innym samochodem z tradycyjnym napędem spalinowym. Toyota zachęca do tego, by przede wszystkim śrubować rekordy w niskim spalaniu niż pokonywać zadany odcinek w jak najkrótszym czasie.

Gdy jednak zechcemy oceniać Priusa tak jak każdy inny samochód, okaże się, że jazda nim potrafi dostarczyć sporo frajdy. Nowa platforma ze zmienioną konstrukcją tylnego zawieszenia oraz obniżony środek ciężkości pozytywnie wpłynęły na właściwości jezdne. Hybrydowa Toyota nie budzi zastrzeżeń w szybkich zakrętach, zapewniając dobrą przyczepność i stabilność. Układ kierowniczy zestrojono bardziej bezpośrednio niż miało to miejsce dotychczas w Priusie.

W trasie najlepszą cechą nowego Priusa jest wyciszenie kabiny. W tej dziedzinie Toyota poczyniła postęp, co w połączeniu z aerodynamicznym nadwoziem powoduje dużo lepsze wrażenia akustyczne niż w innych samochodach. Nie udało się zupełnie wyeliminować dźwięków silnika spalinowego na wysokich obrotach, ale trudno nazwać to wadą.

Trzeba przyzwyczaić się do charakterystyki działania bezstopniowej skrzyni CVT, która przy mocnym wciśnięciu gazu utrzymuje silnik na jednolitych, wysokich obrotach.

Żywiołem hybrydy jest miasto i to tam Prius czuje się najlepiej. Porusza się płynnie, niezauważalnie zmieniając formę napędu z elektrycznej na spalinową. Zawieszenie zestrojono sprężyście, co pozwala odizolować pasażerów od nierównych ulic miasta.

Silniki

Napęd hybrydowy Priusa obejmuje trzy silniki - benzynowy 1,8 o mocy 98 KM oraz dwa elektryczne. Łączna moc układu to 120 KM. Nowy model jest o 18 proc. oszczędniejszy niż poprzedni. Katalogi Toyoty podają 3,3 - 3,6 l/100 km w zależności od rozmiaru kół i wartości te są realne do osiągnięcia. Bez wyrzeczeń Prius spali jednak o litr więcej, co i tak jest świetnym wynikiem.

W zawodach ekonomicznej jazdy organizowanych przez Toyotę dziennikarze motoryzacyjni zarówno w mieście, jak i w trasie uzyskiwali Priusem wyniki poniżej 3 l/100 km.


Droższy Prius Plug-in notuje jeszcze lepsze rezultaty. Dzięki akumulatorom o pojemności 8,8 kWh (zamiast 4,4 kWh) na pełnej baterii da się przejechać około 50 km bez uruchamiania silnika spalinowego. Na dłuższym odcinku włączenie jednostki benzynowej będzie konieczne, ale łączny wynik powinien wynieść około 2,5 l/100km.

Trzeba pamiętać, że w przypadku jazdy hybrydą plug-in duże znaczenie ma rozplanowanie trasy. Zapas energii w bateriach najlepiej wykorzystywać w mieście - korki i częste przyspieszanie w zwykłych autach najbardziej windują spalanie, a Prius może pokonać te odcinki bezemisyjnie, ładując baterie podczas (częstego w mieście) hamowania.

Niezależnie od wybranej wersji wyposażenia napęd Priusa współpracuje z bezstopniową przekładnią E-CVT. Charakterystyka jej pracy pasuje do oszczędnego stylu jazdy, jaki zazwyczaj jest priorytetem dla użytkowników Priusa.

Warto dodać, że Toyota Prius objęta jest ogólną gwarancją na 3 lata, ale elementy układu hybrydowego, w tym baterie, objęte są aż 5-letnią gwarancją z limitem 100 000 km. Daje to pewność, że rozwiązania napędowe Toyoty Prius są trwałe i niezawodne.

Technologia i bezpieczeństwo

Toyota Prius to technologiczny pokaz możliwości w dziedzinie oszczędzania paliwa. Wyposażona jest w szereg rozwiązań, takich jak moduł odzyskiwania energii oraz inteligentne tryby jazdy służące ekonomii i ekologii. Oprócz tego, Priusa można mieć w trzech wersjach wyposażenia: Active, Premium i Prestige.

Jeszcze więcej nowatorskich rozwiązań znajdziemy w odmianie Plug-in. Zastosowano w niej pompę ciepła pozwalającą nagrzać wnętrze bez uruchamiania silnika spalinowego. Po raz pierwszy w Priusie pojawiły się też matrycowe, inteligentne reflektory LED nie oślepiające innych na drodze (nawet, kiedy jedziemy na światłach drogowych).

Za 9 tysięcy złotych można dokupić panele fotowoltaniczne na dachu - dzięki nim energia słoneczna zasila niektóre elementy wyposażenia, zostawiając więcej prądu dla napędzania auta.

W 2016 roku w testach bezpieczeństwa EuroNCAP Toyota Prius uzyskała 5 gwiazdek, notując bardzo dobre wyniki we wszystkich kategoriach. Do tego wyniku przyczyniła się obecność na pokładzie Priusa pakietu elektronicznych systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense w każdej wersji wyposażenia. Obejmuje on m. in. system wykrywający zmęczenie kierowcy, asystenta pasa ruchu czy inteligentne światła drogowe ze sterowaniem automatycznym.

Każda Toyota Prius jest bardzo dobrze wyposażona. Już w najtańszej wersji dostajemy cały szereg asystentów bezpieczeństwa, aktywny tempomat, inteligentny kluczyk, dwustrefową klimatyzację i częściowo skórzaną tapicerkę. Niestety - jak to w przypadku hybryd,

Prius nie należy do najtańszych samochodów, jednak po dokonaniu odpowiednich kalkulacji może okazać się, że to niezwykle korzystna oferta. Wszystko zależy od naszego stylu jazdy i tego, do czego Priusa będziemy wykorzystywać. Faktem jest jednak, że eksploatacja hybrydy wiąże się ze znacznie niższymi kosztami serwisów i części zamiennych, ponieważ te samochody są znacznie bardziej trwałe w porównaniu z czysto spalinowymi rywalami.

Ekologiczny wymiar Priusa nie ogranicza się tylko do niskiego spalania. Aż 95 proc. części Toyoty Prius nadaje się do odzysku.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

BMW i3

Hybrydowy lub elektryczny miejskich samochód klasy premium


Cena od 162 100 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Toyota Auris

Przestronny, niezawodny i przyjemny w prowadzeniu hatchback


Cena od 62 400 PLN
Ocena t4c: 7.1/10
Zobacz

Volkswagen e-Golf

Elektryczna odmiana Golfa - tania w eksploatacji, droga w zakupie


Cena od 162 890 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Volkswagen Golf GTE

Szybka, sportowa wersja Golfa z napędem hybrydowym


Cena od 158 090 PLN
Ocena t4c: 7.6/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()

Toyota Prius+ - Time4Car

Toyota Prius+

Toyota

Cena od 136 900 do 164 900 PLN

Znajdź dealera

Ocena t4c: 7.4/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 11.3 s do 11.3 s
Action
liczba miejsc
7
Action
pojemność bagażnika
200
Action
zużycie paliwa
od 4.1 l do 4.1 l / 100km
Action
moc
od 136 KM do 136 KM
Action
napęd 4x4
nie

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

BMW i3

Hybrydowy lub elektryczny miejskich samochód klasy premium


Cena od 162 100 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Toyota Auris

Przestronny, niezawodny i przyjemny w prowadzeniu hatchback


Cena od 62 400 PLN
Ocena t4c: 7.1/10
Zobacz

Volkswagen e-Golf

Elektryczna odmiana Golfa - tania w eksploatacji, droga w zakupie


Cena od 162 890 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Volkswagen Golf GTE

Szybka, sportowa wersja Golfa z napędem hybrydowym


Cena od 158 090 PLN
Ocena t4c: 7.6/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()