Toyota RAV4

Toyota

Cena od 101 900 do 170 900 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • komfort jazdy
  • przestronne wnętrze.

Słabe strony

  • hałas w kabinie przy skrzyni CVT
  • nie zachwyci w dynamicznej jeździe.

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 8.2 s do 9.9 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
547/1746 lub 501/1633 (hybryda)
Action
zużycie paliwa
od 4.7 l do 7.3 l / 100km
Action
moc
od 143 KM do 197 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Toyota RAV4 to jeden z najpopularniejszych SUV-ów w Polsce. Debiutując ponad 20 lat temu, była jednym z protoplastów segmentu samochodów rekreacyjnych z napędem na wszystkie koła.

Obecna, IV generacja modelu została zaprezentowana w 2012 roku, a w pierwszej połowie roku 2015 przeszła facelifting. RAV4 zyskała ostrzejsze rysy przedniej części nadwozia, które upodobniły ją do pozostałych modeli z gamy japońskiego producenta, odświeżono również wnętrze. W tej formie SUV Toyoty powinien pozostać na rynku przynajmniej do 2018 roku.

Wnętrze

We wnętrzu Toyoty RAV4 czuć przede wszystkim solidne spasowanie wszystkich elementów. Twarde plastiki w mniej oczywistych miejscach nie są co prawda najlepszej jakości i ustępują tym, jakie możemy spotkać w Nissanie Qashqaiu, niemniej okazują się odporne na zarysowania i dobrze znoszą próbę czasu.

Projekt kabiny cieszy oko, a wykończenie na linii wzroku należy pochwalić za jakość. W najwyższych wersjach wyposażenia cała deska rozdzielcza może być obszyta skórą, a dwukolorowa, skórzana tapicerka pojawia się także na obszernych fotelach.

Po faceliftingu w RAV4 jako dodatek pojawia się dotykowy ekran systemu multimedialnego, który działa sprawnie i nie przysparza problemów w obsłudze. Według recenzentów wypada nieco lepiej niż podobne systemy u koreańskiej konkurencji w postaci Hyundaia Tucsona i Kii Sportage. Sterowanie wszystkimi podstawowymi funkcjami samochodu odbywa się za pośrednictwem dużych, wygodnych w użyciu przycisków i pokręteł.

Każdy kierowca bez problemu odnajdzie się we wnętrzu Toyoty RAV4. SUV Toyoty oferuje niezwykle przestronne i funkcjonalne wnętrze. Według opinii licznych recenzentów to jeden z najbardziej praktycznych SUV-ów na rynku. Ogromny schowek pasażera i mnóstwo mniejszych uchwytów oraz skrytek na drobne przedmioty to dopiero początek. Kierowca bez problemu obierze wygodną pozycję, a pasażerowie z tyłu z pewnością nie będą narzekać na brak miejsca. Odczucie przestronności w drugim rzędzie potęguje brak tunelu środkowego. Oparcia tylnej kanapy można nieco odchylić, co zapewni pasażerom jeszcze większy komfort. Nadal jednak liderem pod względem miejsca na tylnej kanapie pozostaje Honda CR-V.

Toyota bije konkurentów na głowę pod względem pojemności bagażnika. Ma on aż 547 litrów, a to o ponad 100 litrów więcej w porównaniu z Nissanem Qashqaiem. Równie obszerny bagażnik w tym segmencie oferuje niewielu rywali, np. Kia Sportage. Warto też wspomnieć o dużym otworze załadunkowym oraz niskim progu załadunku, dzięki którym do bagażnika bez problemu spakujemy nawet duże i ciężkie walizki.

I to nie koniec praktycznych rozwiązań. Już w bazowej wersji RAV4 posiada sprytną siatkę rozciągniętą pod roletą, miejsce na schowanie rolety i uchwyty na siatki z zakupami. Po złożeniu oparć tylnej kanapy otrzymujemy płaską powierzchnię i ponad 1700 litrów do zagospodarowania. W przypadku wersji hybrydowych te pojemności będą nieco mniejsze.

Za kierownicą

Nie da się ukryć, że Toyota RAV4 raczej nie oczaruje fanów agresywnej jazdy w zakrętach. Jeżeli poszukujemy SUV-ów o sportowej charakterystyce, lepiej zwrócić się w kierunku Mazdy.

RAV4 nie ma nadmiernej tendencji do przechylania się w zakrętach i zapewnia komfort, jakiego można oczekiwać od rodzinnego SUV-a. Trzeba jednak zaznaczyć, że wersja hybrydowa z uwagi na większą masę własną traci nieco na zwinności w zakrętach. Pewności w prowadzeniu dodaje dobrze wyważone wspomaganie układu kierowniczego i świetna widoczność w każdym kierunku.

W wielu recenzjach Toyoty RAV4 dziennikarze zwracają uwagę na wyższy w porównaniu z konkurentami poziom hałasu we wnętrzu przy prędkościach powyżej 130 km/h. W przypadku wersji hybrydowych ze skrzynią CVT może doskwierać również głośny dźwięk silnika, pracującego na stałej, wysokiej prędkości obrotowej (niemal 6 tys. obr/min) nawet przy lekkim wciśnięciu gazu.

Pewność w jeździe poza asfaltem gwarantuje opcjonalny napęd 4x4 i wyższy prześwit, jednak w tym względzie RAV4 nie wyróżnia się na tle konkurentów.

Silniki

Toyota RAV4 oferowana jest w wersji wysokoprężnej, hybrydowej oraz benzynowej.

Niestety 143-konny diesel D-4D (opracowany przez BMW) nie może być połączony ani z automatyczną skrzynią biegów, ani z napędem 4x4. Zapewnia jednak dobre przyspieszenie (9,6 s do 100 km/h) oraz niskie zużycie paliwa, które w trasie nie powinno przekroczyć 6 l/100 km.

Jeżeli w Toyocie RAV4 zapragniemy automatycznej skrzyni bądź napędu 4x4, musimy zdecydować się na wersję z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 152 KM lub 197-konną odmianę hybrydową opartą na 2,5-litrowej, wolnossącej jednostce benzynowej.

Niestety Toyota w RAV4 nie proponuje możliwości połączenia bazowej jednostki benzynowej z napędem na przód. Konkurenci oferują szerszy wybór.

Technologia i bezpieczeństwo

Najnowsze wcielenie Toyoty RAV4 nie zostało poddane testom zderzeniowym Euro NCAP, jednak wersja przed faceliftingiem w 2013 roku otrzymała najwyższą notę w tej kwestii, można więc zakładać, że obecny model również cechuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa.

W standardzie otrzymujemy 7 poduszek powietrznych (przednie i boczne kierowcy i pasażera, kolanową kierowcy oraz kurtyny boczne). W wyższych wersjach wyposażenia Toyota proponuje szereg asystentów kierowcy ujętych w system Toyota Safety Sense. W jego skład wchodzi asystent wspomagający hamowanie w sytuacjach awaryjnych (po wykryciu możliwości uderzenia w pieszego lub inny pojazd), aktywny tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych i ostrzegania przez niezamierzoną zmianą pasa ruchu, asystent samoczynnie przełączający światła na drogowe oraz monitor zmęczenia kierowcy.

Toyota RAV4 to jeden z prekursorów segmentu SUV

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Hyundai Tucson

Cieszący się dobrą opinią, konkurencyjny cenowo, wszechstronny SUV


Cena od 77 490 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Lexus NX

Bestseller Lexusa - dopracowany crossover z napędem hybrydowym w opcji


Cena od 149 000 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Mazda CX-5

Jeden z najlepszych SUV-ów w kwestii właściwości jezdnych


Cena od 95 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Volkswagen Tiguan

Nowoczesny SUV z przestronnym wnętrzem i dobrymi właściwościami jezdnymi


Cena od 96 590 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()