Volkswagen Arteon

Volkswagen

Cena od 127 690 do 205 290 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • Ogromny bagażnik
  • mnóstwo miejsca z tyłu
  • awangardowa stylizacja

Słabe strony

  • Wnętrze przeniesione z Passata
  • niezbyt angażujący w prowadzenie

Ocena t4c: 7.9/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 5.6 s do 9.1 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
563
Action
zużycie paliwa
od 4.4 l do 7.3 l / 100km
Action
moc
od 150 KM do 280 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Volkswagen Arteon, który pojawił się na rynku w 2017 roku, wzbudził duże zainteresowanie dziennikarzy i potencjalnych klientów. Zastępuje on dwa modele oferowane wcześniej przez producenta z Wolfsburga – luksusową limuzynę Phaeton oraz bazujące na Passacie usportowione CC. W odróżnieniu od innych modeli marki, auta te nie aspirują do miana „samochodu dla ludu”,  a do klasy premium.

Arteon nie jest zatem bezpośrednim następcą Volkswagena CC. To nowe spojrzenie producenta na auta, które wielu nazywa „czterodrzwiowymi coupé”. Samochód oferuje interesującą stylistykę, ciekawe rozwiązania techniczne i mnóstwo przestrzeni dla pasażerów z tyłu.

Wnętrze

We wnętrzu znajdziemy wiele nawiązań do innych produktów koncernu Volkswagena, głównie do Passata ósmej generacji. Nie ma co ukrywać – o ile z zewnątrz Arteon prezentuje się oryginalnie i świeżo, to kabina jest niemal identyczna jak w Passacie. Stonowany wygląd łączy się z elegancją i ponadprzeciętną praktycznością, więc trudno uznać to za wadę.

Zachowano charakterystyczne dla Passata materiały wykończeniowe i jakość spasowania elementów. Dlatego w większości miejsc na desce rozdzielczej i wokół niej znajdziemy czarny, miękki w dotyku plastik. Dodatkowo w wyższych wersjach wyposażenia możemy korzystać z wirtualnych zegarów i umieszczonego w centralnej części kokpitu dużego ekranu systemu multimedialnego Discovery Pro. To zdecydowanie najlepszy zestaw, jaki można spotkać w samochodach marek popularnych. Szybkością i łatwością obsługi wyróżnia się na tle rozwiązań stosowanych w Fordzie Mondeo czy Renault Talismanie.

Siedzenia dopasowane są do charakteru auta. Dobre trzymanie boczne plus możliwość ustawienia fotela kierowcy w dość niskiej pozycji daje nam znać, że obcujemy z samochodem o sportowym zacięciu. Odczucie to potęguje spłaszczona, dobrze leżąca w dłoniach kierownica.

Warto podkreślić, że w Arteonie sport nie wiąże się z wyrzeczeniami. Z tyłu siedzi się zaskakująco wygodnie, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę linię dachu w stylu coupé. Ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy można porównać do Škody Superb. Nie brakuje przestrzeni na nogi i nad głową. Dwie osoby będą podróżowały bardzo komfortowo. Również trzeci pasażer nie powinien mieć większych uwag. Jedyna niedogodność, która na co dzień jest niemal niezauważalna, to wysoko poprowadzony tunel środkowy.

Mimo agresywnie narysowanego nadwozia i dużej ilości przestrzeni dla pasażerów, Volkswagen Arteon ma do zaoferowania także duży bagażnik o pojemności 563 litrów. Jest to wynik nieznacznie gorszy od Passata i Superba, natomiast lepszy od potencjalnych konkurentów na rynku, czyli Audi A5 Sportback czy BMW serii 4 Gran Coupé.

Rozmiary podawane w tabelach nie zawsze odzwierciedlają funkcjonalność, ale bagażnik Arteona nie zawodzi rozbudzonych oczekiwań. Jeśli zamówimy system Easy Open/Easy Close, to poruszając stopą pod krawędzią zderzaka, możemy otworzyć pokrywę. Unosi się ona wraz z szybą i odsłania foremną przestrzeń ładunkową.

Oparcie kanapy dzielone jest w proporcji 60/40, a po jej całkowitym złożeniu dysponujemy ponad 1500-litrowym bagażnikiem z płaską podłogą. Praktycznym rozwiązaniem jest opcjonalna luka pomiędzy fotelami, która pozwala na przewożenie dłuższych przedmiotów, np. nart.

Za kierownicą

Prowadzenie Volkswagena Arteona dostarcza dużo przyjemności, choć układ kierowniczy nie daje tak bezpośrednich odczuć jak w Golfie GTI. Angażuje jednak w prowadzenie zdecydowanie bardziej niż standardowe rozwiązanie w Passacie. Arteon ma, dostępny dla Passata jako opcja, progresywny układ kierowniczy – im dalej od neutralnego położenia kierownicy, tym szybciej rośnie kąt skrętu kół. Takie rozwiązanie ma dawać kierowcy poczucie pewności na górskich drogach i w zatłoczonych, wąskich uliczkach. Ułatwia bowiem pełne wykorzystanie zwrotności auta przy mniejszej liczbie obrotów kierownicy.

Dostępność wersji z napędem na cztery koła 4Motion to szansa uczynienia Arteona jeszcze bezpieczniejszym w prowadzeniu. Przesunięcie limitu możliwości auta nie wiąże się jednak z „wyostrzeniem” doznań kierowcy. To ostatnie można, w pewnym stopniu, osiągnąć, korzystając z szerokiego (aż 15-stopniowego) zakresu ustawień adaptacyjnych amortyzatorów.

Żywiołem Arteona są dalekie podróże autostradami, drogami szybkiego ruchu i krajowymi. Zwłaszcza w wersji z napędem na wszystkie koła, poradzi sobie w takim otoczeniu doskonale, niezależnie od warunków. Sprawnie, bezpiecznie i cicho dojedzie do celu podróży. Cisza jest tu szczególnie istotna, ponieważ ten model Volkswagena ma drzwi bez obramowania. Tego typu konstrukcja może powodować zwiększone szumy powietrza we wnętrzu, ponieważ szyba nie zawsze przylega precyzyjnie do uszczelki. W Arteonie problem ten nie występuje.

Izolacja akustyczna jest bardzo dobra już przy standardowym poziomie wyposażenia, a w opcji za ok. 3 tys. zł dostępne są dźwiękoszczelne (czyli grubsze) szyby boczne i dodatkowe wytłumienie wnętrza.

Usportowiony liftback Volkswagena sprawdzi się również w mieście. Manewrowanie na ciasnym parkingu nie stanowi problemu. Zadanie ułatwiają czujniki parkowania, kamera cofania Rear Assist, która w wyższych wersjach dostępna jest jako składnik systemu Area View (tworzącego obraz 360 stopni wokół auta na podstawie czterech kamer), a także wspomniany już progresywny układ kierowniczy.

Silniki

Paleta silników Volkswagena Arteona  składa się z trzech jednostek benzynowych o pojemności od 1,5 do 2,0 litrów i mocy od 150 KM do 280 KM oraz wysokoprężnego motoru 2.0 TDI dostępnego w trzech wariantach mocy – 150 KM, 190 KM i 240 KM.

Większość z nich można skonfigurować z automatyczną skrzynią biegów. Wyjątkiem jest najsłabszy 1,5 TSI Evo oferowany tylko z sześciostopniową przekładnią manualną. Zarówno najmocniejszy silnik benzynowy, jak i najsilniejszy diesel, mogą być połączone z napędem na cztery koła 4Motion.

Najwięcej pozytywnych emocji budzą topowe jednostki napędowe, jednak 190 KM w silniku benzynowym lub wysokoprężnym wydaje się w zupełności wystarczające do dynamicznej jazdy w trasie i sprawnego poruszania się po mieście. Osobom, dla których priorytetem jest komfort, można polecić automat DSG zmieniający biegi niemal natychmiast i niesprawiający kłopotów.

Technologia i bezpieczeństwo

Firma Volkswagen z rozmysłem połączyła w Arteonie dwa światy – samochodów o sportowym charakterze, do których nawiązywało CC oraz aut luksusowych, takich jak Phaeton. W pierwszym z nich układy bezpieczeństwa aktywnego nazywa się „kagańcami”, jednak w tym drugim zaawansowana elektronika jest atutem. Przy opracowaniu systemu multimedialnego i systemów bezpieczeństwa dla Arteona producent zdecydowanie postawił na podejście rodem z limuzyn.

System informacji i rozrywki Discovery Pro (dostępny za dopłatą ok. 6 tys. zł) ma 10-calowy ekran dotykowy, za pomocą którego obsługiwać można m.in. połączenia telefoniczne przez Bluetooth, nawigację z mapą Europy i usługę Car-Net wspomagającą planowanie podróży oraz pozwalającą na korzystanie z aplikacji z podłączonego smartfona.

W ramach usługi „Security &Service”, dostępnej także w podstawowej wersji wyposażenia, samochód może powiadomić służby ratunkowe o wypadku. Arteon może wysyłać także powiadomienia na telefon, np. o przekroczeniu prędkości przez osobę, której został wypożyczony.

Kilka oferowanych przez Volkswagena rozwiązań pojawia się w tej klasie aut po raz pierwszy. Emergency Assist 2.0 monitoruje przyrządy używane do prowadzenia samochodu i w chwili wykrycia zagrożenia (kiedy nic nie oddziałuje na pedały i kierownicę) zaczyna ostrzegać kierowcę. Wszystko po to, aby ocenić, czy utracił on kontrolę nad pojazdem, czy jest to jedynie chwilowa niedyspozycja. Początkowo emitowane są dźwięki, potem następuje automatyczne przyhamowanie, a jeśli nadal nie ma żadnej reakcji ze strony kierowcy, dochodzi do drugiego, mocniejszego hamowania i powolnego zatrzymywania się pojazdu połączonego ze zjazdem do prawej krawędzi jezdni (jeśli sytuacja ma miejsce na drodze kilkupasmowej).

Rozwinięto też tempomat, który nie tylko jest aktywny, czyli, podobnie jak w wielu innych samochodach, monitoruje odległość od pojazdu z przodu i zachowuje bezpieczny odstęp. W Arteonie został on zintegrowany z systemem rozpoznającym – w oparciu o dane z kamery oraz z nawigacji – występujące na danej drodze ograniczenia prędkości. Na ich podstawie auto może samodzielnie zwalniać i przyspieszać.

Wynik Arteona w teście EuroNCAP to 5 gwiazdek przy 96% punktów za ochronę dorosłych, 85% za ochronę dzieci oraz 82% za systemy bezpieczeństwa.

Nazwę „Arteon” utworzono poprzez połączenie słowa „art” (sztuka) z członem „eon” oznaczającym epokę, ale też tworzącym skojarzenie z modelem Phideon, który na rynku chińskim zastąpił Phaetona.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Audi A5 Sportback

5-drzwiowa wersja A5 - bardziej praktyczna, ale równie urodziwa


Cena od 160 100 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Peugeot 508

Przestronny sedan zapewniający komfortowe i relaksujące podróżowanie


Cena od 98 200 PLN
Ocena t4c: 7.9/10
Zobacz

Skoda Superb

5-drzwiowa, duża limuzyna z rekordową przestrzenią dla pasażerów z tyłu


Cena od 79 800 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Kia Stinger

Linia coupe, napęd na tył lub 4x4 i silnik V6. Takiej Kii jeszcze nie było


Cena od 149 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()