Volkswagen Golf

Volkswagen

Cena od 66 990 do 108 430 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • przestronne wnętrze
  • przyjemny w prowadzeniu
  • szeroka oferta silników

Słabe strony

  • rywale są nieco tańsi
  • bazowe modele nie porywają wyglądem

Ocena t4c: 8.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 8.2 s do 11.9 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
380/1270
Action
zużycie paliwa
od 3.4 l do 5.2 l / 100km
Action
moc
od 85 KM do 150 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Segment C, zwany też klasą aut kompaktowych, to część rynku, której podstawą są pięcio- i trzydrzwiowe samochody o długości ok. 4,2 m. Głównym konkurentem dla każdego „kompaktu” jest Volkswagen Golf. Jego pierwsza generacja została wprowadzona na rynek w 1974 roku. Aktualna, siódma generacja w formie zmienionej przez przeprowadzony w 2016 roku facelifting dostępna jest w Polsce od 2017 roku.

Golf to pojazd, któremu od początku towarzyszy ten sam paradoks. Niby się nie wyróżnia, a i tak jest traktowany jako wyjątkowy. Nie był prekursorem w stosowaniu nadwozia typu hatchback (ta historyczna rola przypadła Austinowi A40), ani nawet pierwszym samochodem kompaktowym z tego rodzaju karoserią i przednim napędem (taki zestaw cech najwcześniej miało Renault 16), a jednak mówi się o autach „klasy Golfa”.

Obecnie nie ma sportowego wizerunku Forda Focusa, a praktycznością wnętrza nie dorównuje bratniej Škodzie Octavii, lecz jego parametry pozwalają wygrywać na punkty w wielu testach porównawczych.
Najistotniejsze jest to, iż reprezentant Volkswagena w segmencie C wciąż utrzymuje pozycję najlepiej sprzedającego się auta w Europie.

W pierwszych dziesięciu miesiącach 2016 roku sprzedano 417 424 Golfów. Wolfsburski bestseller wyprzedził mniejszy model tej samej firmy - Polo o ponad 157 tys. Jak ocenia analityk JATO Dynamics, Felipe Munoz, rok 2016 zmienił układ sił w klasie aut kompaktowych - nieznacznie zmodyfikowany Ford Focus ustępował tańszym i nowocześniejszym: Oplowi Astrze i Renaultowi Megane.

To właśnie te trzy samochody postrzegane są jako najwięksi rywale Golfa. Warto pamiętać również o Hyundaiu i30, Kii Cee’d i Peugeocie 308. By utrzymać przewagę w ważnym dla każdego dużego producenta segmencie,

Volkswagen poddał w 2016 roku (dostępną od 2012) VII generację Golfa zabiegom faceliftingowym. Zmienił się design zderzaków, dodano nowe kolory lakieru oraz wzory aluminiowych felg. Wyróżnikiem auta stał się system multimedialny Discover Pro uważany przez dziennikarzy za jedno z najlepszych tego typu rozwiązań dostępnych w samochodach marek popularnych.

Wnętrze

„Er läuft und läuft und läuft”- „(to auto) działa, działa i działa”. Slogan wykorzystywany przez Volkswagena do promocji modelu „Typ 1”, czyli popularnego „Garbusa”, nadaje się na odpowiedź dla tych, którzy zarzucają Golfowi nieciekawy wystrój wnętrza.

Zdaniem recenzentów deska rozdzielcza nie w każdej wersji prezentuje się efektownie, ale już schemat rozmieszczenia przyrządów jest powszechnie chwalony.

Ta wygoda jest wyróżnikiem Volkswagenów oraz aut innych marek wolfsburskiego koncernu i przez lata powodowała, że układ kabiny doskonalono stopniowo, bez rewolucji. Jej zapowiedzią stał się pokazany na początku 2015 roku Golf R Touch. Zwiastował rozbudowę systemu obsługi dotykowej i wprowadzenie sterowania gestami. Żeby móc przełączać piosenki lub stacje radiowe ruchem ręki, należy zamówić system multimedialny Discover Pro z ekranem o przekątnej 9,2 cala. Kosztuje on ok. 8 tys. zł lub 6 tys. dla pakietu Business. Fakt, że Golf jest pierwszym kompaktowym autem z takim rozwiązaniem, można odbierać jako przejaw dążenia Volkswagena do rywalizacji z przedstawicielami segmentu premium, takimi jak BMW serii 1.

Od 2012, czyli od wprowadzenia siódmej generacji, konsola środkowa Golfa jest zwrócona w stronę kierowcy.

Wynoszący 2578 mm rozstaw osi jest jednym z mniejszych w klasie, jednak trudno znaleźć osoby, które narzekałyby na ilość miejsca z przodu lub z tyłu. Także bagażnik, mający pojemność 380 l, okazuje się praktyczniejszy niż wynikałoby to z samych liczb.

Za kierownicą

Golf to samochód zbierający pozytywne recenzje za właściwości jezdne. Oferowany jest z dwoma rodzajami zawieszenia - tańsza nie tylko w zakupie, ale i w obsłudze, konfiguracja z belką skrętną oferowana jest z silnikami benzynowymi o pojemności 1,0 litra oraz wysokoprężnymi 1,6.

Mocniejsze jednostki napędowe łączone są z zawieszeniem wielowahaczowym dającym zarówno lepsze prowadzenie, jak i wyższy komfort. Standardowym wyposażeniem wszystkich wersji są: system stabilizacji toru jazdy ESP wraz z ASR, ABS, EDS, MSR i asystentem siły hamowania oraz XDS, czyli elektronicznym substytutem blokady mechanizmu różnicowego.

Hamulce są bardzo efektywne, choć nawet w opisywanym przez nas w innym tekście Golfie GTI Performance wykazują tendencję do niewielkiego „zmęczenia cieplnego” (fadingu). Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego zwiększa komfort pokonywania nierówności, ale nie wywiera większego negatywnego wpływu na poczucie kontroli nad przednimi kołami.

Za niecałe 700 zł w wersjach Comfortline i Highline dostępny jest wybór profilu jazdy (Normal, Sport i Eco). Do Highline można zamówić również kosztujący ok. 4,5 tys. zł system adaptacyjnej regulacji zawieszenia DCC, który pozwala w pełni wykorzystać selektor trybów jazdy. Zdaniem dziennikarzy różnica jest dobrze odczuwalna.

Profile jazdy to nie tylko zawieszenie i układ kierowniczy - tryb Eco ma funkcję „żeglowania”, czyli rozłączania napędu, gdy rozpędzone auto porusza się ze stałą prędkością. Jest to jedno z rozwiązań redukujących zużycie paliwa. Inny przykład to występujący przy nowym silniku 1,5 EVO system ACM (Active Cylinder Management) wyłączający dwa cylindry przy mniej dynamicznych przyśpieszeniach w zakresie od 1000 do 4000 obrotów.

Silniki

Facelifting Golfa VII przyniósł też duże zmiany w gamie jednostek napędowych. Bazowy silnik benzynowy ma pojemność jednego litra i występuje w odmianach 85- i 110-konnej. W tej drugiej może być łączony z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów DSG. Motor 1,4 TSI dostępny jest jako 125- i 150-konny. 150 KM to również moc nowej jednostki 1,5 EVO.

Silniki Diesla mają pojemność 1,6 i 2,0 litra. Mniejszy ma dwie wersje: pierwsza osiąga 90, druga- 115 KM. Dla drugiej z nich dostępna jest skrzynia biegów DSG.

Motor 2,0 o mocy 150 KM może być łączony z DSG lub z napędem na cztery koła 4Motion. To właśnie większa jednostka wysokoprężna postrzegana jest jako ta, która wśród zwykłych wersji Golfa (czyli poza usportowionymi GTI, GTD, GTE oraz R) daje największą przyjemność z jazdy. Jest ona jednak najdroższa.

Wśród silników benzynowych kompromisem między ceną a dynamiką wydaje się 110-konny 1,0. Motor 1,4 TSI potrafi w zadowalający sposób rozpędzać także cięższą Jettę, ale większość klientów zainteresowanych lepszymi osiągami silnika i komfortem wielowahaczowego zawieszenia wybierze zapewne 1,5 EVO.

Technologia i bezpieczeństwo

Golf VII sprzed faceliftingu zdobył maksymalną oceną 5 gwiazdek w teście Euro NCAP, uzyskując 71% punktów za dostępność elektroniki wspierającej kierowcę.

Oprócz wspomnianego już novum w postaci systemu multimedialnego z możliwością sterowania gestami, model po faceliftingu może być doposażony w elektroniczne układy, takie jak:

  • Blind Spot - monitorujący martwe pole,
  • Lane Assist - ułatwiający utrzymanie auta w pasie ruchu,
  • Emergency Assist - hamujący w przypadku zasłabnięcia kierowcy,
  • Traffic Jam Assist pozwalający na półautonomiczną jazdę w korku (do 60 km/h),
  • Dynamic Light Assist - automatycznie przełączający między światłami drogowymi a mijania oraz system rozpoznawania znaków drogowych.
Pakiet zawierający wszystkie te rozwiązania kosztuje ok. 4 tys. zł. Opcją wyróżniającą Golfa jest pierwszy w klasie aut kompaktowych układ wspomagający parkowanie z przyczepą - nazwany Trailer Assist.

 

Volkswagen Golf to najpopularniejszy hatchback w Europie

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Ford Focus

Rodzinny hatchback, który potrafi zaoferować frajdę z jazdy


Cena od 65 900 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Honda Civic

Przestronna, komfortowa i przyjazna w codziennej eksploatacji


Cena od 69 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Opel Astra

Wszechstronny, dobrze wykonany hatchback i godny rywal Volkswagena Golfa


Cena od 59 900 PLN
Ocena t4c: 8.3/10
Zobacz

SEAT Leon

Wyrazisty hatchback bazujący na sprawdzonych rozwiązaniach Volkswagena


Cena od 59 900 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()