Volkswagen Golf Sportsvan

Volkswagen

Cena od 68 790 do 113 190 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • przestronne wnętrze
  • duży bagażnik.

Słabe strony

  • mało porywający wygląd
  • droższy od koreańskich i francuskich rywali.

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 8.8 s do 13.2 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
500/1520
Action
zużycie paliwa
od 3.9 l do 5.5 l / 100km
Action
moc
od 85 KM do 150 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Volkswagen Golf Sportsvan to większa i przestronniejsza odmiana Golfa, wyglądem przywodząca na myśl minivana. Sportsvan jest następcą Golfa Plus na polskim rynku oferowanym od 2014 roku. To zawodnik Volkswagena mający konkurować z takimi autami jak Citroen C4 Picasso lub Ford C-Max. Samochód przeznaczony jest dla osób, które nie potrzebują typowego minivana, za to szukają pojazdu większego niż przeciętne auto kompaktowe. Volkswagen Golf Sportsvan idealnie wypełnia lukę między typowymi hatchbackami a minivanami.

Wnętrze

Kokpit Sportsvana jest niemal identyczny jak ten w standardowej odmianie Golfa. Według recenzentów jakość wykorzystanych materiałów oraz spasowanie elementów w Sportstavanie stoi na wyższym poziomie niż u konkurentów w postaci C4 Picasso czy Forda C-Max. Sam projekt wnętrza jest bardzo prosty i ergonomiczny. Z analogowych przełączników pozostały tylko te podstawowe, resztę funkcji skupiono na dotykowym wyświetlaczu – w zależności od wersji wyposażenia dostępny w różnych wielkościach. Nawet ktoś, kto wcześniej nie miał styczności z samochodami koncernu Volkswagena, we wnętrzu Sportsvana odnajdzie się bez problemu. Biorąc pod uwagę, że Golf Sportsvan jest dłuższy, szerszy i sporo wyższy niż zwykły Golf, przestrzeni we wnętrzu (zwłaszcza nad głowami) nie brakuje. Miejsca dla pasażerów jest też nieco więcej niż u konkurencji (Mercedesa klasy B lub C-Max), ale tylna kanapa zapewni dogodne warunki tylko dwóm pasażerom. Trzeciej osobie będzie przeszkadzać wysoki tunel środkowy oraz węższe siedzisko. W zamian jednak Volkswagen Golf Sportsvan posiada największy wśród konkurencji bagażnik. Dzięki przesuwanej tylnej kanapie dostępne jest aż 590 litrów. To o ponad 160 litrów więcej niż w Fordzie C-Max i ponad 60 l więcej niż w Citroenie C4 Picasso. Po złożeniu tylnych siedzeń przewaga Sportsvana nad konkurentami nieco topnieje, lecz nie zmienia to faktu, że do dyspozycji otrzymujemy 1520 litrów. Tylna kanapa w standardzie dzielona jest w stosunku 60:40, a możliwość złożenia na płasko oparcia przedniego fotela pasażera pozwala na przewożenie przedmiotów o długości do 2,5 m. Sportsvan oferuje również podwójną podłogę bagażnika, dzięki której przestrzeń ładunkową da się dostosować tak, by posiadała całkowicie płaską powierzchnię. Jedynym minusem w kwestii praktyczności może być fakt, że wnętrze posiada tylko kilka standardowych schowków (wyjątek stanowią te pod przednimi fotelami) – rywale gwarantują pod tym względem nieco więcej.

Za kierownicą

To, co wyróżnia Golfa Sportsvana od standardowej odmiany Golfa to również wyższa pozycja za kierownicą. Procentuje to lepszą widocznością, co przekłada się na większy komfort prowadzenia oraz poczucie pewności i bezpieczeństwa za kierownicą. W standardzie otrzymujemy elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS, która pomaga w ograniczeniu podsterowności i sprawia, że samochód bardziej precyzyjnie pokonuje zakręty. Nie można również narzekać na wygodę – zawieszenie, podobnie jak w standardowym Golfie, pracuje cicho i dobrze izoluje od nierówności nawierzchni, chociaż nie dorównuje w tym aspekcie francuskim minivanom. Opcjonalnie do Golfa Sportsvana można zamówić również adaptacyjne zawieszenie pozwalające wybierać między trzeba trybami pracy amortyzatorów, jednak wpływ na komfort podróżowania – niezależnie od ustawienia – mało się zauważa. Mimo iż sylwetka wersji SV jest dużo mniej aerodynamiczna niż w hatchbacku czy kombi, to we wnętrzu nie odczujemy większego szumu opływającego powietrza. Wielu testerów potwierdza, że auto nie przechyla się nadmiernie w zakrętach oraz stabilnie trzyma się toru jazdy nawet podczas bocznych podmuchów wiatru. Wiele podobnych samochodów i minivanów ma z tym duży problem, a w Golfie Sportsvanie nie jest on odczuwalny. Nadal jednak w kwestii precyzji prowadzenia i właściwości jezdnych liderem segmentu pozostaje Ford C-Max. Tak czy inaczej, Volkswagen Golf Sportsvan mimo swoich wymiarów jest bardzo zwrotnym samochodem, przez co nie sprawi problemów przy poruszaniu się w mieście i manewrach na parkingu.

Silniki

W Sportsvanie, podobnie jak i w standardowej wersji Golfa, Volkswagen oferuje niezwykle szeroką paletę silników. Do wyboru mamy aż 8 wariantów mocy. 4 silniki to jednostki benzynowe z turbodoładowaniem, o pojemnościach 1,2 lub 1,4 litra. Ich moc waha się od 85 do 150 KM. Silniki wysokoprężne TDI cechują się większymi pojemnościami (od 1,6 do 2 l), ale podobnym zakresem mocy (od 90 do 150 KM). Podstawowe jednostki poniżej 100 KM nie zapewniają najlepszej dynamiki (0-100 km/h w ponad 13 s) i jeżeli Sportsvanem często planujemy podróżować z kompletem pasażerów, to warto zdecydować się na mocniejsze warianty. Słabsze przy dużym obciążeniu samochodu będą wymagały stanowczego wciskania gazu, przez co wcale nie okażą się bardziej oszczędne niż te silniejsze. Złotym środkiem wydają się 125-konne TSI lub 115-konne TDI (o ile w tym drugim przypadku zaakceptujemy charakterystyczny warkot Volkswagenowskiego diesla). Do wszystkich silników, oprócz tych najsłabszych (TSI 85 KM i TDI 90 KM), można zamówić 7-stopniowy automat DSG, który działa szybko i płynnie. Pozostałe opcje to (w zależności od silnika) 5- lub 6-biegowa skrzynia manualna. W Sportsvanie Volkswagen nie oferuje napędu na wszystkie koła 4Motion.

Technologia i bezpieczeństwo

Golf Sportsvan posiada bogate wyposażenie standardowe w zakresie bezpieczeństwa. We wszystkich wersjach otrzymujemy siedem poduszek powietrznych (boczne poduszki z tyłu wymagają dopłaty), całą paletę elektronicznych systemów stabilizujących tor jazdy oraz hamulec multikolizyjny, który pomaga ograniczyć skutki kolizji, automatycznie hamując samochód po zderzeniu. W Sportsvanie odnajdziemy dwa mocowania ISOFIX na skrajnych fotelach z tyłu. Volkswagen w Sportsvanie proponuje mnóstwo nowoczesnych systemów asystujących – oprócz adaptacyjnego tempomatu możemy zamówić czujnik zmęczenia kierowcy, system automatycznie przełączający światła z drogowych na mijania, asystenta martwego pola, utrzymywania pasa ruchu czy system samodzielnie parkujący samochód (prostopadle i równolegle). Nie zapomniano o szeregu opcji podnoszących komfort jazdy – auto można wyposażyć nawet w podgrzewane fotele z funkcją masażu lub rozbudowany system multimedialny ze stałym połączeniem z internetem, który dzięki dodatkowym usługom pozwoli sprawdzić pogodę lub ceny paliw na okolicznych stacjach. Nie zabrakło możliwości zintegrowania systemu multimedialnego z telefonem za pośrednictwem Mirror Link, Apple CarPlay oraz Android Auto. Trzeba zaznaczyć, że bazowa wersja oferuje dosyć ubogie wyposażenie standardowe i po dobraniu kilku niezbędnych dodatków jej cena wzrośnie do poziomu wyższej, bardziej szczodrze doposażonej odmiany. Wiele bonusów oferowanych jest w pakietach, dzięki którym zaoszczędzimy na doposażeniu Sportsvana.

Papież Franciszek podczas Światowych Dni Młodzieży podróżował po Polsce Volkswagenem Golfem Sportsvanem z silnikiem TSI.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Ford C-Max

Praktyczny minivan zaskakujący dobrymi właściwościami jezdnymi


Cena od 69 600 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Mercedes-Benz klasy B

Praktyczny samochód rodzinny klasy premium


Cena od 104 200 PLN
Ocena t4c: 6.8/10
Zobacz

Opel Meriva

Niezwykle praktyczny minivan z drzwiami otwieranymi pod wiatr


Cena od 55 800 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Renault Scenic

Atrakcyjny minivan, który zapewni wysoki komfort podróżowania


Cena od 76 000 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()