Volkswagen Passat Variant

Volkswagen

Cena od 96 090 do 178 290 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • dobra jakość wykonania

  • wysoki poziom komfortu.

Słabe strony

  • konserwatywna stylizacja

  • niezbyt angażujący w prowadzenie.

Ocena t4c: 8.5/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 5.7 s do 11.0 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
650/1780
Action
zużycie paliwa
od 4.2 l do 7.2 l / 100km
Action
moc
od 120 KM do 280 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Volkswagen Passat to drugi (zaraz po Golfie) rynkowy przebój Volkswagena. Auto cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno na rynku samochodów używanych, jak i nowych.

Od momentu debiutu Passat stał się w swojej klasie punktem odniesienia w kwestii jakości i wykończenia wnętrza. Ford Mondeo może zapewnić lepsze właściwości jezdne, Mazda 6 będzie bardziej wyróżniać się wyglądem, a Skoda Octavia będzie tańsza, ale to Passat zdaje się złotym środkiem w swoim segmencie.

W 2013 r. Volkswagen świętował 40-lecie Passata, a na rynku znajduje się obecnie jego 8. generacja, która została zaprezentowana w połowie 2014 r. i pozostanie w produkcji przynajmniej do 2020 r. Na początku 2019 roku ma pojawić się Passat B8 po znaczących zmianach faceliftingowych.

Podobnie jak w przypadku Golfa Passat jest oferowany w licznych wersjach nadwoziowych oraz silnikowych. W ofercie poza sedanem i opisywanym tu kombi mamy uterenowią wersję Alltrack oraz modele z napędem hybrydowym (GTE).

Wnętrze

Wnętrze Volkswagena Passata w wyższych wersjach wyposażenia może z powodzeniem konkurować pod względem jakości wykonania i możliwych dodatków z modelami klasy premium, jak Mercedes klasy C czy BMW serii 3. Trzeba się naprawdę natrudzić, aby doszukać się jakichś oszczędności w projekcie kabiny czy użytych materiałach. Nie brakuje tu miękkich tworzyw, a wszystkie elementy są solidnie spasowane. Częste zarzuty o mało porywający design wnętrza bledną w obliczu jego aspektów funkcjonalnych i łatwości obsługi wszystkich systemów.

 Co prawda 8. generacja Passata nieco zmalała w porównaniu do poprzednika, jednak wydłużono rozstaw osi, co pozwoliło na znaczące zwiększenie przestrzeni we wnętrzu. Do Skody Superb nieco brakuje, ale Passat jest też nieco większy od Forda Mondeo, a miejsca na tylnej kanapie jest pod dostatkiem.

Jak przystało na Volkswagena, ogromny zakres regulacji fotela i kierownicy (w dwóch płaszczyznach) pozwala na łatwe znalezienie optymalnej pozycji do jazdy. Również w kwestii pojemności bagażnika Volkswagen Passat Variant wypada bardzo korzystanie na tle konkurentów. 650 l to dokładnie 150 l więcej niż w Fordzie Mondeo kombi i 45 litrów więcej niż w Oplu Insignii. Po złożeniu oparć tylnej kanapy otrzymujemy ponad 1700 l, co również daje Passatowi kombi miejsce w ścisłej czołówce segmentu.

Za kierownicą

Passat nigdy nie był samochodem ze sportowymi genami, ale i nie takie są aspiracje Volkswagena dotyczące tego modelu. Dlatego Passat Variant pod względem właściwości dynamicznych i zwinności pozostaje kilka kroków za Fordem Mondeo kombi, ale z pewnością nie rozczaruje kierowców lubiących bardziej agresywną jazdę.

W wyposażeniu opcjonalnym jest dostępny system regulujący pracę zawieszenia, układu kierowniczego czy reakcję silnika na ruchy pedału gazu, ale nawet w sportowych ustawieniach Volkswagen Passat pozostaje komfortowy.

Ponadto 8. generacja dzięki wysunięciu kół bardziej na zewnątrz nadwozia i niższej masie własnej jest najlepiej prowadzącym się Passatem w historii. W szybkim pokonywaniu łuków pomaga elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (XDS), a pewności dodaje dobrze wyważony układ kierowniczy.

Komfortowej jeździe sprzyja nie tylko znakomicie zestrojone zawieszenie, ale również skuteczna izolacja kabiny od szumów opon i opływającego powietrza. To sprawia, że Passat Variant stanowi idealny samochód na długie, autostradowe wojaże.

Wśród opcji znajdziemy wiele dodatków, które uczynią podróż jeszcze bardziej komfortową – mowa tu np. o grubszych, dźwiękoszczelnych szybach, adaptacyjnym zawieszeniu (opcja warta uwagi, jeżeli wybieramy większe felgi) czy klimatyzowanych fotelach z funkcją masażu.

Silniki

W Volkswagenie Passacie Variant, oprócz hybrydowej wersji GTE, mamy do wyboru 6 silników w 9 wariantach mocy – od 120 do 240 KM. To sprawdzone, 4-cylindrowe jednostki TSI oraz TDI, które mogą być łączone z 6-biegową skrzynią manualną bądź (po dopłacie około 10 tys. zł) szybką, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DSG.

Jeżeli poszukujemy oszczędnego silnika benzynowego, powinniśmy zwrócić uwagę na jednostkę 1,4 TSI 150 KM z technologią ACT (Active Cylinder Technology), dzięki której przy niskim obciążeniu silnik jest w stanie wyłączyć dwa z czterech cylindrów. Proces jest niewyczuwalny dla kierowcy, a wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.

Volkswagen deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 5 l/ 100 km, a to o 0,5 l/ 100 km mniej niż w przypadku słabszego, 125-konnego 1,4 TSI. Różnica w cenie między TSI z ACT i a TSI bez tej technologii wynosi około 8 tys. zł.

Pod koniec 2017 roku Volkswagen zorganizował eco-rajd dla dziennikarzy motoryzacyjnych. Załogi prodóżujące Passatem 1,6 TDI 120 KM oraz 2,0 TDI 150 KM na 360-kilometrowej trasie z Warszawy do Gdańska osiągneły średnie zyżycie paliwa na poziomie 3,5 l/100 km (dla 1,6) oraz 3,6 l/100 km (dla 2,0 l). Szerzej wyniki spalania opisałem na blogu PremiumMoto.pl

Technologia i bezpieczeństwo

Volkswagen w Passacie oferuje kilka wersji systemu multimedialnego. Jednak zarówno ten tańszy, z 6,5-calowym wyświetlaczem dotykowym, jak i droższy, 8-calowy odpowiednik są jednymi z najlepszych rozwiązań tego typu na rynku. Szybkie i intuicyjne w obsłudze pozwalają na swobodne korzystanie z nawigacji i pozostałych funkcjonalności.

W Passacie dostępna jest również cyfrowa tablica wskaźników – zamiast tradycyjnych zegarów otrzymujemy wówczas 12,3-calowy wyświetlacz, na którym są prezentowane najważniejsze informacje dotyczące jazdy oraz nawigacja. Aranżacje wyświetlacza można też modyfikować. Ta opcja warta uwagi w dużym stopniu podnosi atrakcyjność wnętrza.

Volkswagen Passat otrzymał maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, a w standardzie otrzymujemy komplet poduszek i kurtyn powietrznych. Passat oferuje również wiele systemów wspomagania kierowcy, są w nim dostępne wszystkie systemy asystujące, obecne we współczesnych samochodach, łącznie z asystentem wspomagającym parkowanie z przyczepą.

W dziennikarskim eco-teście Volkswagen Passat z silnikiem 1,6 TDI z manualną skrzynią zużywał średnio 3,5 l/100 km na dystansie 360 km z Warszawy do Gdańska.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Citroen C5 Tourer

Pojemne kombi zapewniające komfort porównywany z klasą wyższą


Cena od 110 590 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Skoda Superb Combi

Jedno z najbardziej przestronnych kombi na rynku


Cena od 92 400 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Toyota Avensis Touring Sports

Nie jest liderem w żadnej z kategorii, ale trudno jej coś zarzucić


Cena od 92 900 PLN
Ocena t4c: 7.2/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()