Volkswagen Polo

Volkswagen

Cena od 39 900 do 74 090 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • wysoka jakość wykonania
  • ekonomiczne siniki.

Słabe strony

  • rywale oferują więcej za mniej
  • słabe osiągi z bazowymi jednostkami.

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 9.3 s do 12.9 s
Action
liczba miejsc
5
Action
pojemność bagażnika
280/952
Action
zużycie paliwa
od 3.6 l do 5.1 l / 100km
Action
moc
od 60 KM do 110 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Polo to jeden z najpopularniejszych modeli Volkswagena oraz jeden z najchętniej wybieranych, mniejszych hatchbacków na naszym rynku. Obecna V generacja Volkswagena Polo została zaprezentowana na początku 2009 r., a wersja po faceliftingu zadebiutowała w Polsce w połowie 2014 r. Na naszym rynku Volkswagen Polo oferowany jest wyłącznie w bardziej praktycznej wersji 5-drzwiowej oraz w wersji Cross o lekko uterenowionym image’u. Polo mierzy się z mocnymi konkurentami w postaci Forda Fiesty, Hondy Jazz, Skody Fabii czy Opla Corsy, ale posiada wiele atutów, które wyróżniają go na tle rywali.

Wnętrze

Wnętrze Volkswagena Polo odznacza się typową dla Volkswagena wysoką jakością wykonania. Owszem, znajdziemy tu więcej twardego, czarnego plastiku niż w Golfie, jednak po zajęciu miejsca za kierownicą czuć solidne spasowanie wszystkich elementów. Można jedynie narzekać na to, że całe wnętrze jest utrzymane w ciemnej tonacji i w przeciwieństwie do rywali Volkswagen Polo nie oferuje możliwości przełamania jej kolorowymi plastikowymi wstawkami. Możemy zdecydować się jedynie na takie w kolorze jasnoszarnym. W typowym dla Volkswagena stylu zarówno kierownica, jak i fotel oferują szeroki zakres regulacji (fotel w standardzie jest regulowany również na wysokości) i każdy w Polo znajdzie odpowiednią pozycję. Fotel oferuje solidne podparcie boczne i komfort w dłuższych podróżach, a obsługa wszystkich urządzeń pokładowych nie przysparza najmniejszych problemów. W wyższych wersjach Volkswagena Polo otrzymujemy również najlepszy system multimedialny w tej klasie samochodów. Działa szybko, a jego obsługa za pośrednictwem 6,5-calowego ekranu dotykowego jest bardzo wygodna i intuicyjna. Ze względu na dosyć standardową bryłę nadwozia – w przeciwieństwie do Fiata 500 czy MINI – Volkswagen Polo oferuje sporo miejsca dla pasażerów z tyłu. Bez problemu mogą tu podróżować dwie dorosłe osoby, które nie będą narzekać na brak przestrzeni – ani na wysokości kolan (dzięki sprytnemu wyprofilowaniu oparć przednich foteli), ani nad głową. Duże powierzchnie przeszklone dają odczucie przestronności wnętrza, a Volkswagen nie zapomniał też o użytecznych schowkach (np. schowku na kamizelkę odblaskową pod fotelem). Do zalet Polo należy zaliczyć również pojemny bagażnik, w którym możemy zmieścić przynajmniej 280 l. To nieco więcej niż w Fordzie Fiesta, niemal tyle samo, co w Peugeocie 208, ale już znacznie mniej niż w nieco większych Hyundaiu i20 czy Renault Clio (odpowiednio 326 i 300 l). Tak czy inaczej, bagażnik Polo oferuje wiele praktycznych rozwiązań, ma niski próg załadunku, podwójną podłogę (w standardzie), a dzielone w stosunku 40:60 oparcia tylnej kanapy po złożeniu tworzą płaską powierzchnię. Maksymalna pojemność bagażnika Polo sięga 952 l – to przeciętna wartość w segmencie.

Za kierownicą

Volkswagen Polo mimo swoich niewielkich gabarytów prowadzi się jak dojrzały samochód, a odgłosy pracy zawieszenia, silnika i opływającego powietrza są dobrze wytłumione jak na tę klasę auta. Polo pozostaje przede wszystkim komfortowy, zapewnia duże pokłady przyczepności i daje pewność podczas szybszej jazdy. Liderem w tym segmencie pod względem właściwości jezdnych pozostaje Ford Fiesta, ale Polo dobrze wpisuje się w lukę między konkurentem od Forda a nieco mało wyrazistymi przy ostrzejszej jeździe rywalami od Hyundaia i Kii. Ciekawostką jak na ten segment jest możliwość zamówienia w Polo adaptacyjnych amortyzatorów oraz zawieszenia sportowego, obniżonego o 15 mm, które nieco zmniejszy komfort jazdy, ale według recenzentów wyostrza reakcję Polo na ruchy kierownicą. W uterenowionej wersji Cross w standardzie zawieszenie jest podniesione o 15 mm.

Silniki

W Polo Volkswagen oferuje szeroki jak na ten segment rynku wybór silników, chociaż jeżeli decydujemy się na diesla, to jedyną opcją w cenniku jest 1,4 TDI o mocy 75 KM połączone z manualną, 5-biegową skrzynią. Trzeba jednak zaznaczyć, że diesel kosztuje znacznie drożej od oferującego lepsze osiągi 90-konnego TSI 1,2 l, dlatego wydaje się dobrym rozwiązaniem jedynie dla osób, które planują pokonywać w Polo naprawdę duże dystanse. Bazowe modele Volkswagena Polo są napędzane 3-cylindrową, litrową jednostką o mocy 60 lub 75 KM, która może współpracować jedynie z manualną, 5-biegową skrzynią. Obie wersje najlepiej sprawdzą się w mieście, chociaż trzeba być przygotowanym na przeciętne osiągi (0–100 km/h w okolicach 15 s). Na trasę, szczególnie jeśli będziemy podróżować z pasażerami, 60-konna jednostka może okazać się zbyt słaba, odwdzięczy się jednak niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo, które VW określa na poziomie około 5 l/100 km. Najszybszy Volkswagen Polo jest napędzany 110-konnym wariantem 1,2-litrowego TSI, który może współpracować z dwusprzęgłową skrzynią DSG o 7 przełożeniach lub manualną, 6-biegową przekładnią. W obu przypadkach ten wariant będzie bardziej oszczędny od wspomnianego wyżej 90-konnego TSI i jednocześnie zapewni lepsze osiągi.

Technologia i bezpieczeństwo

Volkswagen Polo w testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymał maksymalną ocenę 5 gwiazdek, chociaż test został przeprowadzony w 2009 r., a od tamtego czasu kryteria NCAP uległy zaostrzeniu. Tak czy inaczej, można zakładać, że również dzisiaj Polo otrzymałby komplet gwiazdek ze względu na liczne systemy asystujące, które zostały dodane po faceliftingu w 2014 r. Nadal jednak kurtyny powietrzne dla pasażerów z przodu i z tyłu wymagają dopłaty. W standardzie otrzymujemy rozbudowany system kontroli trakcji, hamulec wielokolizyjny, automatycznie hamujący pojazd po zderzeniu w celu ograniczenia kolejnych uszkodzeń, i dwa mocowania ISOFIX. Polo wyposażone jest również w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, dzięki której moc może zostać przeniesiona na koło posiadające większą przyczepność. W zakręcie pomaga to ograniczyć podsterowność samochodu i sprawia, że Polo pewniej pokonuje zakręty. Bazowa wersja Volkswagena Polo jest wyposażona dosyć ubogo i dostępna jedynie z najsłabszym silnikiem, dlatego lepiej zdecydować się na drugą lub trzecią wersję w cenniku. Wówczas w standardzie dostaniemy manualną klimatyzację oraz radio z 5-calowym wyświetlaczem monochromatycznym, czytnikiem kart SD i 4 głośnikami – dodatki, za które w bazowej wersji musielibyśmy dopłacać. Opcją wartą rozważenia jest oferowany w pakiecie system nawigacji satelitarnej Discover Media z 6,5-calowym ekranem dotykowym, stanowiący najlepszy z tego typu systemów w tym segmencie samochodów. Gwarantuje również dostęp do usług mobilnych oraz możliwość podłączenia telefonu przez Mirror Link, Apple CarPlay lub Android Auto.

W 2010 roku Volkswagen Polo zdobył tytuł Światowego oraz Europejskiego Samochodu Roku.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Fiat Panda

Prosty, praktyczny samochód miejski z przestronną kabiną


Cena od 34 600 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

Hyundai i20

Koreański rywal dla VW Polo nie rozczaruje pod żadnym względem


Cena od 41 400 PLN
Ocena t4c: 7.4/10
Zobacz

Opel Corsa

Popularny, dopracowany mały hatchback o licznych zaletach


Cena od 42 300 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Suzuki Swift

Japoński konkurent dla VW Polo – zadziorny i praktyczny


Cena od 49 900 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()