Volkswagen Scirocco

Volkswagen

Cena od 87 390 do 137 190 PLN

Znajdź dealera

Mocne strony

  • ciekawy design
  • dobre właściwości jezdne
  • fun z jazdy

Słabe strony

  • niebyt atrakcyjne wnętrze
  • niewielki bagażnik
  • mało miejsca z tyłu

Ocena t4c: 7.8/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 6.5 s do 9.3 s
Action
liczba miejsc
4
Action
pojemność bagażnika
312/1008
Action
zużycie paliwa
od 4.2 l do 6.4 l / 100km
Action
moc
od 125 KM do 220 KM
Action
napęd 4x4
nie

O modelu

Opis, pokazanego pierwszy raz w 1974 r., zaprojektowanego wówczas przez Giorgio Giugaro, sportowego Volkswagena wypada rozpocząć od poprawnej wymowy jego nazwy, jakiej używają Niemcy: „sziroko”. W Polsce spotyka się różne sposoby wymowy, lecz tylko ta jest poprawna.

Obecny Scirocco, to już trzecia generacja modelu, reaktywowanego po kilkunastu latach przerwy, w 2008 r. Jest to coupe 2+2 na podwoziu Golfa z przednim napędem, produkowane w portugalskiej fabryce koncernu (Palmela). To jedyny usportowiony model marki VW. Niektórzy dopatrują się niewielkich podobieństw do legendarnego Porsche 911, ale tego sprzed lat. Chodzi oczywiście o szerokie błotniki.

W 2014 r. pokazano zmodyfikowanego Scirocco trzeciej generacji. Zmieniono zderzaki, z przodu wkomponowano weń lamy przeciwmgłowe (w wersji podstawowej jako opcja), pojawiła się nowa osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu, oraz światła do jazdy dziennej LED. Dodano więcej możliwości kompozycji kolorystycznych i trzy małe zegary, o których poniżej.

[AKTUALIZACJA
] W połowie października 2017 roku Volkswagen poinformował, że zaprzestaje produccji Scirocco. Samochód nie będzie miał bezpośredniego następcy.

Wnętrze

Nie ma zaskoczenia, gdy wsiadamy do Scirocco, ponieważ znajdujemy tu wszystko, do czego jesteśmy w samochodach VW przyzwyczajeni. Są oczywiście elementy podkreślające sportowy charakter modelu. Zacznijmy jednak od wersji wyposażenia: Scirocco, GTS i Scirocco R.

Już w podstawowej odmianie mamy m.in.:

  • tylne przyciemniane lampy LED,
  • klimatyzację automatyczną climatronic,
  • przednie fotele sportowe z podłokietnikiem, będącym jednocześnie schowkiem,
  • tkaninową tapicerkę w nowoczesną kratę, podkreślającą sportowy charakter siedzeń.
Z tych sportowych wyznaczników można wskazać m.in. wykończone skórą sportową kierownicę, dźwignię zmiany biegów i hamulca ręcznego. Inne regulatory i wskaźniki mają chromowane elementy. A do tego trzy dodatkowe wskaźniki nad wyświetlaczem centralnym, które dopełniają sportowego charakteru Scirocco. Pokazują ciśnienie doładowania i temperaturę oleju, a trzeci wskaźnik to stoper.

Do wyboru są dwa systemy radiowe i jeden nawigacyjny. Różnią się liczbą głośników, rodzajem wyświetlacza oraz opcjami podłączenia sprzętu. Już to standardowe (Composition Colour) ma napęd CD, złącze AUX-IN, osiem głośników, kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 12,7 cm i osiem głośników.

Scirocco, jak przystało na przedstawiciela rodziny VW, proponuje zgodnie z duchem czasu szeroki wachlarz aplikacji. Telefonowanie, aktualne informacje o ruchu drogowym, najszybsza trasa do celu lub słuchanie ulubionej muzyki podczas jazdy, to wszystko jest w zasięgu użytkownika. Aby wejść w świat nowych technologii, kierowca może na wyznaczonej stronie sprawdzić, z jakim systemem (MirrorLink, Android Auto lub Apple CarPlay) jest kompatybilny jego smartfon.

Opcjonalna funkcja Car-Net App-Connect pozwala wygodnie połączyć go z systemem radiowym Composition Media (na zamówienie) lub dostępnym na życzenie systemem nawigacji Discover Media i obsługiwać wybrane aplikacje smartfona przy pomocy ekranu dotykowego systemu Infotainment.

Pakiet usług Car-Net Guide & Inform dostępny jako wyposażenie dodatkowe, z systemem Discover Media, dzięki łączności z Internetem pozwala korzystać z najbardziej aktualnych danych, jak np. informacje o powstających korkach. Z ciekawych aplikacji dostępne są m.in. Parkopedia i WeatherPro. Dla melomanów przede wszystkim, dostępny jest system audio Dynaudio Excite, z szerokim zakresem regulacji dźwięku.

Wybierając pakiet R-Line Interieur dostajemy kierownicę z aluminiowymi aplikacjami i logo „R-Line”, a także gałkę dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego obszyte są skórą. Siedzenia są obite tkaniną Race, zaś po otwarciu drzwi wzrok przyciągają aluminiowe listwy na progach z logo „R-Line” oraz pedały ze stali nierdzewnej. Pakiet R-Line Interieur można połączyć z opcjonalną tapicerką skórzaną. Są również dostępne pakiety Sport i R-Line Exterieur.

Za kierownicą

Jak przystało na pierwowzór, czyli podwozie Golfa, Scirocco świetnie zachowuje się na drodze. Zawieszenie jest dobrze zestrojone. Sportowy charakter auta „wymusił” też dobre hamowanie. Pokonywanie zakrętów jest przyjemne, kierowca nie obawia się, że utraci właściwy tor jazdy. Widać i czuć zapożyczenia z Golfa GTI. Sportowe siedzenia zapobiegają wychylaniu się prowadzącego na boki.

Dwusprzęgłowa przekładnia DSG daje lepsze efekty przy sportowym stylu jazdy. Choć niektórym być może przyjemność sprawi manualna zmiana przełożeń. Jednak z DSG Scirocco ma sporą zaletę w konkurowaniu chociażby z Toyotą GT86, Subaru BRZ, Peugeotem 308 GTI, sportową wersją Opla Astra, Seatem Leonem SC, czy Renault Megane Coupe.

Ciekawym rozwiązaniem jest tzw. wolnobieg, dostępny z silnikiem wysokoprężnym i skrzynią DSG. Ta funkcja będzie efektywnie wykorzystywała energię kinetyczną po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia. Wówczas silnik zostaje odłączony od układu napędowego i pracuje jak na biegu jałowym. To jeden ze sposobów na oszczędność paliwa.

Wśród dodatków za dopłatą jest adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC. Kierowca może wybrać przyciskiem sportowe, komfortowe lub normalne ustawienie. System stale reaguje na zmieniającą się sytuację na drodze, uwzględnia hamowanie, przyspieszanie i zakręty. Układ kierowniczy zmienia swoje zachowanie odpowiednio do wybranego trybu.

Silniki

Oferta rozpoczyna się od  benzynowej jednostki 1,4 TSI, rozwijającej  moc 125 KM i dostępnej tylko z manualną skrzynią 6-biegową w podstawowej wersji Scirocco. Na tym poziomie wyposażenia jest dostępny jeszcze jeden silnik benzynowy 2.0 TSI, o mocy 180 KM, do wyboru z manualną lub automatyczną przekładnią DSG.

Silniki wysokoprężne są dostępne również jedynie do bazowej wersji Scirocco. To dwie jednostki: mocy 150 i 184 KM, obie w opcji z manualną lub automatyczną skrzynią DSG. Najmocniejszy silnik benzynowy 2.0 TSI 220 KM jest dostępny tylko dla wersji GTS. Nabywca również tutaj decyduje, czy chce ręcznie lub automatycznie zmieniać przełożenia.

W polskiej ofercie znalazły się dwie promocyjne wersje tego modelu: Scirocco Perfectline oraz Scirocco Perfectline R-Style. Obie charakteryzują się bogatszym wyposażeniem w stosunku do standardowej oferty. Wersja Perfectline dostępna jest z silnikiem 1.4 TSI o mocy 122 KM. Wersja Perfectline R-Style oferowana jest z dwoma jednostkami: 2.0 TSI o mocy 180 KM oraz 2.0 TDI 184 KM.

Technologia i bezpieczeństwo

Tu również mamy standardy VW, w tym przypadku zapożyczone z Golfa. Standardowo dostajemy:

  • 6 poduszek powietrznych (po dwie czołowe, boczne i kurtyny),
  • ABS z układem rozdziału siły hamowania EBV, u
  • kłady kontroli trakcji ASR i MSR, a także system stabilizacji toru jazdy ESP z asystentem hamowania BA,
  • mocowania fotelików dziecięcych Isofix z tyłu.

Za dopłatą mamy m.in. blokadę mechanizmu różnicowego XDS, automatyczną zmianę świateł mijania na drogowe, asystenta parkowania Park Assist, czujnik Blind Spot z asystentem wyjazdu z miejsca parkingowego, system cofania z kamerą Rear View i reflektory ksenonowe z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów. Ponadto system Rear View nakłada na obraz z kamery linie pomocnicze ułatwiające właściwą ocenę odległości.

W 2009 r. samochód otrzymał maksymalną ocenę, 5 gwiazdek, w teście EuroNCAP.

Producent oferuje w Polsce program przedłużonej opieki serwisowej VW Safe+, w kilku opcjach, maksimum do 36 mies. i 150 tys. km przebiegu. Sylwetka i wygląd Scirocco przypadły wielu nabywcom do gustu. Stad m.in. duży popyt na najtańszą i najsłabszą wersję z silnikiem 1,4 TSI, który co prawda nie powala swoimi osiągami, ale daje właścicielowi przyjemność użytkowania właśnie tego modelu.

Magazyn „Top Gear” wybrało Scirocco „Samochodem Roku 2008”.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Audi TT

Niewielkie coupe z nowoczesnym wnętrzem i świetnym układem jezdnym


Cena od 146 900 PLN
Ocena t4c: 7.8/10
Zobacz

Mercedes-Benz klasy A

Atrakcyjny hatchback o szerokich możliwościach konfiguracji


Cena od 91 600 PLN
Ocena t4c: 7.5/10
Zobacz

Toyota GT86

Ceniony samochód sportowy - mnóstwo frajdy z jazdy w przystępnej cenie


Cena od 129 900 PLN
Ocena t4c: 8.0/10
Zobacz

Volkswagen Golf GTI

Usportowiona wersja Golfa o wzorowych właściwościach jezdnych


Cena od 126 290 PLN
Ocena t4c: 9.0/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()