Volkswagen Sharan

Volkswagen

Cena od 116 690 do 173 190 PLN

Znajdź dealera

Ocena t4c: 7.4/10

Znajdź dealera
Action
0-100 km/h
od 7.8 s do 10.3 s
Action
liczba miejsc
7
Action
pojemność bagażnika
955/2430
Action
zużycie paliwa
od 5.1 l do 7.3 l / 100km
Action
moc
od 150 KM do 220 KM
Action
napęd 4x4
tak

O modelu

Volkswagen Sharan to minivan o bogatej historii. Jego pierwsza generacja zadebiutowała na rynku w 1995 roku wraz z bratnimi Seatem Alhambrą i Fordem Galaxy. Druga została wprowadzona w 2010, a w 2015 roku poddano ją faceliftingowi.

Sharan należy do segmentu dużych minivanów, wraz ze wspomnianymi już Seatem Alhambrą i Fordem Galaxy. O autach tego typu mówi się, że tracą popularność na rzecz SUV-ów, czego dowodem może być m.in. rezygnacja Peugeota i Citroëna z modeli 807 oraz C8 oraz brak dużego minivana w europejskiej ofercie koncernu Fiat Chrysler Automotive.

Trochę niezauważony pozostaje inny proces - skoro z generacji na generację rosną wymiary aut wszystkich segmentów, to coraz dłuższe i coraz bardziej pojemne są też kompaktowe minivany, które w wielu zastosowaniach mogą zastąpić większe pojazdy. Aktualnie oferowany Touran ma długość 4527 mm, czyli niewiele ponad 9 cm mniej niż Sharan pierwszej generacji.
Klienci, których interesuje jeszcze większy samochód rodzinny, zestawią mierzącego 4854 mm Sharana z jego technicznym bliźniakiem - Seatem Alhambrą, a może nawet z innym autem koncernu Volkswagena - będącym osobową odmianą Transportera vanem Caravelle.

Mimo długoletniej produkcji Sharan uważany jest wciąż za samochód nowoczesny. Volkswagen dba, aby w kolejnych rocznikach modelowych pokładowa elektronika była coraz bardziej zaawansowana.

Wnętrze

Minivany to pojazdy, w których najbardziej liczą się dwa aspekty: ilość przestrzeni we wnętrzu oraz możliwości jego adaptacji. To, jak obszernym autem jest Sharan, wyrażają liczby. Maksymalna pojemność bagażnika wynosi 2297 litrów. Przy pięciu rozłożonych siedzeniach dostępne jest 822 litrów, a przy siedmiu lub sześciu - 300.

Sześciu, gdyż możliwości konfigurowania kabiny zaczyna się w salonie. Można wybrać wersję 5-, 6- lub 7-osobową. Ta druga ma trzy rzędy siedzeń, ale dwa środkowe fotele są szeroko rozstawione i wyposażone w podłokietniki.

Trzeci rząd siedzeń wymaga dopłaty od ok. 3,5 tys. zł (w Trendline) do 5,5 tys. zł (w Highline). Standardowym wyposażeniem Sharana jest za to składany fotel przedniego pasażera. W kabinie auta znaleziono również miejsce na aż 33 schowki.

Obecność w standardowym wyposażeniu Sharana automatycznie regulowanej, 2- lub 3-strefowej (w zależności od liczby foteli) klimatyzacji Climatronic z filtrem antyalergicznym, użyte we wnętrzu miękkie materiały oraz wykończenie świadczą o tym, iż słowo „limuzyna” potraktowano tu bardzo poważnie. Dostępne są trzy wersje wyposażeniowe: Trendline, Comfortline oraz Highline.

Skromniej niż w nowoczesnych SUV-ach wyglądać może system multimedialny z ekranem o przekątnej 5 lub 6,5 cala. Podobnie jak inne rozwiązania koncernu Volkswagena jest za to wygodny i łatwy w obsłudze.

Za kierownicą

Minivany z definicji nie są samochodami sportowymi, jednak w Sharanie  może być zamontowane sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm (zamawiane osobno lub w pakiecie R Gmbh) lub zawieszenie z adaptacyjną regulacją DCC.

Standardowo w minivanie Volkswagena zakładane są szesnastocalowe felgi stalowe. W wersji Trendline za dopłatą można mieć obręcze Jarama o średnicy 17 cali i szerokości 7 cali lub Stanford, których średnica to 17 cali a szerokość 7,5 cala. Do Highline zamówić można też osiemnastocalowe Marseille.

Choć udostępniane do testów egzemplarze jeżdżą często na największych dostępnych kołach, Sharan jest często chwalony za komfort jazdy oraz za to, że bardzo dobrze jak na tego typu auto radzi sobie z dynamicznym pokonywaniem zakrętów.

Testy wskazują też, że volkswagenowski minivan jest samochodem perfekcyjnie wyciszonym jak na tę klasę samochodów. Dźwięki wydawane przez auto nie utrudniają rozmowy przy autostradowych prędkościach.

Silniki

Przy aktualnych trendach rynkowych premiujących SUV-y kosztem minivanów, Sharan jest modelem niszowym. Jego gama silników składa się właściwie z trzech jednostek - dwóch motorów benzynowych oraz silnika Diesla dostępnego w dwóch wersjach.

Podstawowe rozwiązanie napędowe to motor 1,4 TSI o mocy 150 KM połączony z manualną sześciostopniową skrzynią biegów. W wersji wyposażeniowej Comfortline silnik ten można zestawić z sześciobiegowym dwusprzęgłowym automatem DSG. Konfiguracja ta jest droższa o ok. 10 tys. zł. Tylko w „Highline” można mieć benzynowy motor 2,0 TSI osiągający 220 KM przenoszone przez sześciostopniowy automat DSG.

Optymalnym rozwiązaniem wydaje się wysokoprężna jednostka 2,0 TDI SCR. Występuje ona w dwóch wersjach: 150 lub 184 KM mocy. Z wyposażeniem Trendline dostępna jest tylko pierwsza, połączona z sześciobiegową skrzynią manualną. Sharan Comfortline z motorem Diesla nadal może mieć tylko 150 KM, ale za dopłatą wynoszącą ok. 10 tys. zł doposażany jest w napęd 4MOTION lub skrzynię DSG - rozwiązań tych nie można łączyć.

Analogiczny wybór występuje w wersji Highline, w której montowane są obie odmiany wysokoprężnego silnika - 150 i 184 KM.
Każdą z nich można zestawić albo z automatem DSG i przednim napędem albo z sześciobiegową skrzynią manualną, z której siła napędowa trafia do przednich kół lub na obie osie. Co ciekawe, przy motorze o mocy 184 KM dopłata do DSG wynosi ok. 10 tys. zł, a do 4MOTION aż 10 tys. zł.

Można spodziewać się, że preferowanym rozwiązaniem będzie jednostka 150-konna połączona z układem 4MOTION. Choć napęd na cztery koła nieznacznie zwiększa zużycie paliwa, pasuje do Sharana - auta na długie podróże odbywane zarówno latem, jak i zimą.
 

Technologia i bezpieczeństwo

Po przeprowadzonym w 2015 roku faceliftingu Sharan został uzbrojony w bogatą ofertę wyposażenia dodatkowego obejmującą wiele systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Jej elementami są m.in.: reflektory bi-ksenonowe z reflektorami przeciwmgielnymi, Car-Net - dostęp do mobilnych usług online za pośrednictwem telefonu (bezpłatny przez trzy lata) oraz Park Pilot - czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Opcje te dostępne są w pakiecie Business za niecałe 6 tys. zł.

Konfigurator wersji Comfortline informuje, iż za dopłatą 900 zł można mieć Park Assist - system automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego (tyłem i przodem). Ok. 2,7 tys. zł kosztuje aktywny tempomat ACC do 210 km/h z automatyczną regulacją odległości Front Assist. Systemy Blind Spot (monitorowanie martwego pola) i Lane Assist (asystent pasa ruchu) można nabyć za ok. 4,1 tys. zł. Dynamic Light Assist, czyli automatyczne przełączanie między światłami mijania i drogowymi, kosztuje ok. 1,6 tys. zł.

Niewiele ponad 3 tys. zł należy wydać na układ automatycznego otwierania i domykania tylnych drzwi, a niecałe 2,4 tys. zł na elektryczne otwieranie i zamykanie pokrywy bagażnika. Gniazdko 230 V z tyłu konsoli środkowej to wydatek 560 zł, a ogrzewanie postojowe z pilotem - ok. 7 tys. zł.

Wynik volkswagenowskiego minivana w teście EuroNCAP to pięć gwiazdek. Do testu użyto egzemplarza z 2010 roku. Uzyskał on 96% za ochronę kierowcy i dorosłych pasażerów, 80% za ochronę dzieci oraz 71% za systemy wspomagające jazdę.

Nazwa „Sharan” pochodzi od perskiego słowa "Shahran" oznaczającego „noszący szachów”, czyli „noszący królów”.

Zapytaj eksperta time4car o ten samochód

Rywale godni rozważenia

Citroen C4 Grand Picasso

Awangardowy, duży minivan zapewni komfort nawet siedmiu osobom


Cena od 79 990 PLN
Ocena t4c: 8.1/10
Zobacz

Ford Galaxy

Komfortowy, 7-miejscowy minivan wyróżniający się właściwościami jezdnymi


Cena od 120 300 PLN
Ocena t4c: 7.7/10
Zobacz

SEAT Alhambra

Nie urzeknie stylizacją, ale zaskoczy aspektami praktycznymi


Cena od 105 600 PLN
Ocena t4c: 6.5/10
Zobacz

Toyota Verso

Niewielki minivan Toyoty - przyjemny w prowadzeniu i praktyczny


Cena od 69 900 PLN
Ocena t4c: 7.2/10
Zobacz

Porady, które mogą Cię zainteresować

Porównaj wybrane modele ()